Nieuws Juli 2008

Laporta: 'Sí' o 'No'

Wordt zondag 6 juli de laatste dag voor Joan Laporta als voorzitter van FC Barcelona? Van s'ochtends 08:00 tot s'avonds 20:00 kunnen de stemgerechtigde socios hun keuze bekend maken bij de stembussen in Camp Nou. Alleen indien er meer dan 10% van de socios komt opdagen, is het referendum rechtsgeldig. Nieuwe verkiezingen zullen pas worden uitgeschreven als de uitslag daar met een totaal van minimaal 66% van de stemmen aanleiding toe zal geven.

Laporta zelf gaf vrijdag in een laatste bijeenkomst emotioneel te weten zijn excuses aan te bieden aan zijn bestuursleden voor de fouten die hij heeft gemaakt in de afgelopen periode, maar zei er tevens bij dat de oppositie en media de positieve kanten van vijf jaar voorzitterschap hebben geminimaliseerd. Alsof twee landstitels, één Champions League en twee Spaanse Supercups niets meer voorstellen. Alsof de sterk verbeterde financiële armslag van de club en de wereldwijde naamsbekendheid middels het sponsorschap met Unicef er vanzelf waren gekomen.

De man, die dit alles op zijn geweten heeft is advocaat Oriol Giralt. De socio die eind mei met een kleine 10.000 handtekeningen een motie van wantrouwen indiende tegen het voorzitterschap van Laporta is vandaag ook bij Camp Nou te vinden. Volgens zijn eigen zeggen als socio, niet, zoals vele geruchten de ronde gaan, als spankarretje van een aantal op de loer liggende kandidaat voorzitters die gretig gebruik maken van de motie die door Oriol is verwezenlijkt.
Een aantal redenen waarom Oriol een motie heeft ingediend zijn:
- Twee seizoen zonder prijzen, waarbij het bestuur nooit ingreep om de discipline in de kleedkamer aan te scherpen.
- Verwaarlozing van de andere sporttakken van FC Barcelona.
- De verkoop van een deel van het erfgoed van de club om de aanstaande renovatie van Camp Nou te kunnen financieren.
- De overeenkomst met Unicef zonder het vragen van goedkeuring aan de socios.
- Minachting aan de socios aangaande de verdeling van tickets bij met name de Champions League finale in 2006 in Parijs.