Nieuws Maart 2021

Leo Messi (La Pulga) deel 1 van 3

Voluit: Lionel Andrés Messi Cuccittini (achternaam van zijn moeder). Geboren op 24 juni 1987 In Rosario Argentinië. Als het even kan gaat Lionel Messi (ook wel genoemd de Messias) naar huis. Naar Rosario, de op 2 na grootste stad van Argentinië (na Buenos Aires en Córdoba). De stad telt ongeveer 1,3 miljoen inwoners en ligt aan de oever van de rivier de Paraná. Een belangrijk punt voor spoor-en waterwegen. Zeeschepen voeren mais, suiker en vlees aan en menig cruiseschip gooit zijn trossen los. Welvarend kun je wel zeggen. De beschermheilige van de stad is de Maagd van Rosario. En dat doet ze goed!

Met stip op 1: voetbal is de belangrijkste sport in Argentinië. De 2 toonaangevende clubs in Rosario zijn CA Rosario Central en CA Newell’s Old Boys. Ze kunnen elkaars bloed wel drinken. De kleine Leo viel al snel op bij de scouts en FC Barcelona haalde hem op 8-jarige leeftijd naar Spanje. Leo speelde zijn allereerste wedstrijden bij Grandoli FC (slechts 5 jaar oud) en bij CA Newell’s Old Boys.

Uiteraard werd er met het kleine supertalent voorzichtig omgegaan. Hij volgde de opleiding; sloeg wel eens een voetbaljaartje over. Totdat hij zijn eerste wedstrijden ging spelen in FC Barcelona C en FC Barcelona B. Daarvoor vormde hij in het seizoen 2002/2003 een Baby Dream Team met onder andere Fàbregas, Piqué, Valiente en Vasquez (in de Cadete A).

Op 16 november 2003 debuteerde Messi in her 1e elftal van FC Barcelona in een oefenwedstrijd tegen Porto. Hij was toen ruim 16 jaar oud. Hij was de op 2 na jongste debutant. Zijn eerste officiële wedstrijd speelde Messi onder Rijkaard tegen Espanyol (16 oktober 2004). Zijn eerste Champions Legeu wedstrijd was tegen Sjachtar Donetsk.  Zijn 1e doelpunt volgde op 1 mei in het duel met Albacete. Een clubrecord: Messi was slechts 17 jaar en 10 maanden oud. Een staande ovatie viel hem ten deel na de CL wedstrijd tegen Udinese. Zijn seizoen eindigde jammerlijk op 7 maart met een spierscheuring in zijn rechterdij. Messi dankte Rijkaard voor het in hem gestelde vertrouwen. In dat jaar werd FC Barcelona kampioen van Spanje en winnaar van de CL.

Volgende blessure: gebroken middenvoetsbeentje (2007). Maar daarna: een hattrick in El Clásico. Op 27 februari 2007 speelde Messi zijn honderdste officiële wedstrijd tegen Valencia. Al snel werd La Pulga (de vlo) gezien als de beste speler ter wereld. Maar er is altijd de keerzijde: weer een blessure aan de linkerdij (spierscheuring). Later de 6-2 overwinning op Real Madrid! Ondertussen werden de contracten met de Messias elke keer verlengd en verhoogd. Da’s logisch.

Foto: fcbarcelona.com