Nieuws Augustus 2021

Loting Champions League

In de groepsfase van de Champions League krijgt FC Barcelona te maken met Bayern München, Benfica en Dynamo Kiev. Dat had slechter gekund, gezien een aantal groepen met nog sterkere tegenstanders. In de poule spelen alle clubs een heen- en thuiswedstrijd. Tripjes dus naar Duitsland (de moeilijkste tegenstander), Portugal en Oekraïne.

Bayern München. Een grootheid in Duitsland en ver daar buiten, Negen keer achter elkaar de Bundesliga gewonnen; 6 maal de Champions League. Coach: Julian Nagelsmann (opvolger van Hansi Flick). In ons geheugen zit nog de afdroogpartij enkele seizoenen geleden. Dit vraag om revanche. 11 x tegen elkaar gespeeld: 7 x winst voor Bayern, 2 x winst Barcelona en 2 x een gelijkspel. Zal zowel uit als thuis een lastige klus worden.

Benfica eindigde als derde in de Portugese competitie. Grootste successen in 1961 en 1962. Laatste ontmoetingen in de groepsfase van de Champions League in 2014. Was een goede periode voor Barça met 3 x winst en 3x een gelijkspel. 7 x tegen elkaar gespeld: 1 x winst Benfica, 3 x winst Barça en 3 gelijke spelen. Wil Barça 2e worden in de poule dan zal het Benfica 2 x moeten verslaan.

Dynamo Kiev greep de titel in het afgelopen seizoen in Oekraïne. Dit wordt de zesde keer dat ze elkaar treffen in de Champions League. In het afgelopen seizoen troffen ze elkaar in de groepsfase. Barça won thuis met 2-1 en uit met 4-0. Ook hier geldt: willen we de 1e of 2e plaats behalen in de groep dan zal er 2 maal gewonnen moeten worden. Totaal aantal wedstrijd:12. 8 x winst voor Barça; 3 x winst voor Kiev en 1 gelijkspel.

Het schema:
• 14/15 september
• 28/29 september
• 19/20 oktober
• 2/3 november
• 23/24 november
• 7/8 december

Hopelijk de wedstrijden in een vol Camp Nou. Barça moet in staat zijn de groepsfase te overwinnen. Visca Barça!!

Foto:fcbarcelona.com

P.S. Het definitieve speelschema volgt nog