Nieuws September 2009

Málaga - Barça 0-2

Tegen een bij vlagen zeer hard spelend Málaga, heeft Barcelona haar perfecte score verlengd: 0-2. Zo goed als de vorige wedstrijden, speelde Barcelona zeker niet. Na de doelpunten van Ibrahimovic en Piqué, is Barça nog steeds medekoploper naast Real Madrid.
Met een bijna volledig fitte selectie (alleen Bojan en Milito zijn nog geblesseerd) begonnen de mannen van Guardiola aan de wedstrijd bij Málaga. Ondanks dat hij weer hersteld was, begon Zlatan toch op de bank. Guardiola koos voor een voorhoede met Henry, Messi en Pédro. Een andere opvallende naam was Chygrynskiy, die in plaats van Piqué speelde.
Barça begon slordig aan de wedstrijd en leek geen schim van de ploeg die tegen Santander zo overtuigend speelde. De eerste kans was dan ook voor Málaga, waar Obinna in het zijnet schoot. In de 20e minuut passeerde Messi vier man, maar werd hij gestuit door de keeper. Weligton stond nog even op het been van Messi, waarna een klein opstootje plaats vond. De scheidsrechter suste het incident met een waarschuwing, terwijl Weligton express op het been van Messi had gestaan. De eerste goede kans van Barça was voor Henry, maar hij lijkt nog steeds niet scherp te zijn. Bovendien verrekte hij zich bij deze kans, waardoor Ibrahimovic al in de 29e minuut gebracht werd door Guardiola. Een minuut later had Zlatan ook meteen een kans, maar volgens de lijnrechter maakte hij hands.
Vijf minuten voor het rustsignaal was het dan toch raak: een schitterend lobje van Messi zorgde ervoor dat Zlatan in scoringskans kwam, waarna hij het mooi en beheerst afmaakte. Zlatan liep op het randje van buitenspel, maar het doelpunt werd goedgekeurd. De helft liep ten einde, een helft waarin Málaga vaak agressief speelde (vooral Messi leek een doelwit van Weligton en Duda) en Barça maar matig oogde.
De tweede helft begon rustig, met wat hele kleine kansjes aan beide zijden. De wedstrijd liep wat vast en er vonden enkele wissels plaats. Uit het niets viel dan ook de 0-2. Een goedafgemeten vrije trap van Xavi belandde bij de pas net ingevallen Piqué, die de bal met de punt van de schoen in de goal werkte. Niet veel later lanceerde Xavi Messi met een schitterende hakbal, maar Weligton voorkwam met een sliding dat Messi de 0-3 kon maken.
Niet veel later was het diezelfde Weligton die Piqué een flinke dreun gaf, waar de scheidsrechter overigens niets in zag.
Na een goedlopende aanval weet Piqué de bal ver over te schieten, waarmee hij een 100% kans om zeep hielp. In de laatste minuten speelde Barça voornamelijk op de helft van Málaga en kwam het niet verder dan een paar kansjes voor voornamelijk Lionel Messi. Albert Luque kreeg nog een rode kaart, na een grove charge op Daniel Alves, maar de zege was nooit in gevaar.
Zo won Barça tamelijk eenvoudig bij Málaga en heeft het nu 15 punten uit 5 wedstrijden, met een doelsaldo van 15 tegen 3.

Klik hier voor de samenvatting.

Opstelling:
Valdés; Alves, Puyol, Chygrynskiy (55. Piqué), Abidal, Touré (79. Busquets), Xavi, Keita, Pedro, Messi, Henry (29. Ibrahimovic).