Nieuws April 2023

Mapi León: "Ons spel is als muziek maken"

Zaterdagmiddag staat er voor FCB Femení een kraker op het programma. De halve finale van de Champions League op Stamford Bridge tegen Chelsea. De dames zijn er klaar voor. Ook Mapi León, de stoere centrale verdedigster die onlangs door de FIFA werd gelauwerd tot beste ter wereld. Deze week gaf ze een interview met de Catalaanse pers. Als opwarmer voor de wedstrijd tegen Chelsea bij deze de meest opvallende uitspraken.

De huid van Mapi León (Zaragoza, 13 juni 1995) is als een leeg canvas dat gevuld is met tatoeages over ervaringen of lessen die het leven haar brengt en die voor altijd zijn gemarkeerd. De opvallendste is die in haar hals; ‘Looks can be deceiving’. Het kan haar niet zoveel schelen wat de medemens, en dus ook tegenstanders op het veld, daar over denken: “Mensen kunnen, als ze tegen me spelen en me niet kennen, denken: “Wat is zij voor een ‘tante’”. Zelfs onafhankelijk van de haardracht of 'looks', kun je de ene of de andere indruk hebben, maar soms is het tegenovergestelde het geval. Het is niet dat ik stereotypen wil doorbreken, maar ik handel of zeg wat ik denk en wat mij is aangeboren. Er zijn stappen die ik heb genomen waarin ik me ervan bewust was dat er een verandering plaatsvond en ik op zoek was naar de juiste gelegenheid om me publiekelijk te uiten, zoals toen ik publiekelijk zei dat ik homoseksueel was. Uiteindelijk is het het beste om natuurlijk te zijn. Doe en zeg wat je voelt en wat je gelooft, zolang het niemand schaadt en er een goede intentie is.

Op de vraag of voetbal haar veranderd heeft is Mapi stellig: “Ik denk niet dat het mijn manier van zijn heeft veranderd, maar ik geloof wel dat het het licht in me naar boven heeft gebracht. Ik ben altijd een heel competitief persoon geweest en in het voetbal zie je dat het iets is wat ik van binnen heb. Met voetbal, en teamsporten in het algemeen, leer je veel. Waarden als respect of kameraadschap. Ik heb het minder meegemaakt, maar ook bewust zijn dat werk niet altijd zijn beloning heeft. Of streef elke dag honderd procent naar iets waarvan je niet weet of het gaat komen, want het hangt niet alleen van jou af. Het helpt je te groeien en waarden te leren, ik ben erg dankbaar."

Gezien de vele tattoos mag gesteld worden dat kunst een belangrijke rol in het persoonlijke leven van Mapi speelt. Op de vraag hoe zich dat verhoudt met het professioneel voetbal, komt een mooie uiteenzetting. “Dat vind ik terug in de manier van spelen bij FC Barcelona. Laatst las ik een fragment van een interview met Alexia (aanvoerder, red), dat kunst voor haar was als we allemaal hetzelfde spelen en elkaar begrijpen zonder te praten. Als je het analyseert, denk je 'het is waar'. Dat is wat we hier doen. We hebben het geautomatiseerd. Ik geef een pass aan Patri, ik weet dat ze die aan Mariona zal geven omdat ze weet hoe ze gepositioneerd staat, omdat ze voor het geven van de pass heeft gekeken wat de ander kan doen. Het is als muziek maken, iedereen speelt zijn eigen ding en het klinkt samen zonder iets te hoeven zeggen.”

Voor wat betreft de halve finales van de Champions League beginnen is Mapi vol verlangen. “Heel veel. Het is de Champions League. Je zet jezelf tegenover de besten van Europa, los van de exposure die het heeft en wat het inhoudt. Voor ons, maar ook voor de fans en vrienden, is het iets totaal anders. Je weet ook dat er van alles kan gebeuren, dat er soms resultaten zijn waarvan je niet begrijpt hoe het is gebeurd. Je weet dat je het vanaf de eerste minuut goed moet doen. Elke seconde. Chelsea is een zeer aanvallende ploeg, met Kerr, James, Reiten, Cuthbert. Ik voel de verantwoordelijkheid om een 10 te scoren met het verdedigen. Dit jaar heb ik de Engelse competitie veel gevolgd en heb ik het gevoel dat Chelsea een halve kans nodig heeft om te scoren. Dan vraag je je af: 'Hoe?' Ik denk dat ze je op een heel snelle manier kunnen straffen die je niet eens beseft. Normaal gesproken werken we het spel meer uit, we houden ervan om balbezit te hebben, om elke pass goed te doen. Maar zij hebben de omschakeling, de lange bal. Ze weten dat ze heel goed zijn, we hebben video’s gezien. Ze begrijpen elkaar – net als wij met ons spel bij Barça. En kijk naar de resultaten. Ze staan tweede, met één punt minder en één wedstrijd minder."

Bij zo’n positieve noot over Chelsea is jaloezie over het Engelse voetbal voelbaar. “Dat klopt. Gezonde afgunst. De sfeer die bij Euro 2022 in Engeland heerste was bruut en dat is het nog steeds. Elke keer als ze een stadion openen, zie je dat het vol raakt. Ze hebben een project waarop is ingezet en dat goed loopt. Ze hebben moeten investeren, en nu zien we hoe het groeit."

Moeten we ons na dergelijke vleiende woorden over de UK zorgen maken om een mogelijk vertrek van Mapi bij FC Barcelona? De club heeft als prioriteit gesteld haar contract te verlengen. Vooralsnog kunnen de cules gerust zijn. “Ik hoop bij Barça te blijven! Ik ben hier heel gelukkig, dat zie ik wel. Uiteindelijk is het iets wat ook terug te zien is in de performance. Ik denk dat het moeilijk is voor een speelster om haar beste versie naar voren te brengen als ze niet gelukkig is in het team of in de stad. En ik ben heel blij, hopelijk kan ik nog vele jaren doorgaan."

De wedstrijd Chelsea - FC Barcelona is zaterdag live te volgen via YouTube. Vanaf 13:30

Bron interview: Sport

Bron foto: fcbarcelona.cat