Nieuws September 2022

Marcos Alonso is Blaugrana

Verdediger tekent contract tot 30 juni 2023 en zijn afkoopclausule is vastgesteld op 50 miljoen euro

Na Hector Bellerin werd er op de laatste dag van de transfermarkt nog een speler binnengehaald. FC Barcelona en Marcos Alonso hebben overeenstemming bereikt over het contracteren van de speler nadat hij zijn contract bij Chelsea Football Club had beëindigd.

De verdediger tekent een contract tot en met 30 juni 2023 en de afkoopclausule is vastgesteld op 50 miljoen euro.

FC Barcelona maakt binnenkort de details bekend van de officiële presentatie van Alonso als nieuw lid van de Club.

Kracht en ervaring

Marcos Alonso, geboren op 28 december 1990, heeft het grootste deel van zijn carrière in Engeland doorgebracht. Ondanks zijn debuut in LaLiga voor Real Madrid, werd hij in de zomer van 2010 overgeplaatst naar Bolton Wanderers, een stap die hem zijn ontwikkeling ten goede kwam.

Terwijl hij regelmatig startte voor Bolton, trok hij in de zomer van 2013 de aandacht van Fiorentina, maar zijn eerste periode verliep niet zo goed als verwacht. Hij werd die winterse transferperiode uitgeleend aan Sunderland in de Premier League, waar hij opnieuw een goede indruk achterliet in het Stadium of Light.

Deze goede periode van zes maanden vormde een basis voor zijn terugkeer naar Italië, en nu met Paulo Sousa als coach, werd Marcos Alonso een linkervleugelverdediger bij Fiorentina.

Een belangrijk radertje in de Champions League

Hij speelde 85 wedstrijden voor Fiorentina, voordat hij terugkeerde naar Engeland, dit keer naar Chelsea in 2016, nu als een gevestigde speler. Marcos werd meteen een van de belangrijkste radertjes in het team dat op Stamford Bridge speelt.

Belangrijk in zowel aanval als verdediging, hij bracht zes seizoenen door bij de Londense club en won zes trofeeën: één Premier League (2017), één World Club Cup (2022), één Europa League (2019), één Europese Super Cup (2022), één FA Cup (2018) en vooral één Champions League (2021). Een breed scala aan trofeeën getuigen van de geweldige seizoenen van Marcos Alonso bij Chelsea.

Een scorerende vleugelverdediger

De Spanjaard is een zeer complete speler en speelt comfortabel als vleugelverdediger in een verdediging van vier man of als vleugelverdediger met drie centrale verdedigers. Zijn fysieke frame (1,89 m) in combinatie met zijn gecultiveerde linkervoet stelt hem in staat om op beide gebieden te domineren. Zijn uitbarsting van snelheid betekent ook dat hij een aanwinst is in counteren.

Foto: www.fcbarcelona.com