Nieuws Augustus 2013

Martino en spelers over zege op Thailand

FC Barcelona heeft de tweede wedstrijd met Tata Martino als coach op de bank achter de rug. Wederom sloot de Catalaanse grootmacht de negentig minuten af met een monsterzege (1-7), ditmaal tegen het nationale elftal van Thailand. Na afloop van de overwinning sprak Martino met de pers: “Ik blijf bij wat ik laatst zei (na de wedstrijd tegen Santos). We zetten goed druk, hadden de bal en vielen snel aan. Ongeacht de tegenstander hadden we de ambitie om te winnen. Het mag duidelijk zijn dat dit team gretig is.”
De kersverse coach werd gevraagd naar de tactische veranderingen die hij heeft doorgebracht in het speelsysteem na zijn aankomst. “Het hebben van variabelen is de beste manier om niet voorspelbaar te zijn,” vond Martino. Over zijn keuze om zowel Leo Messi als Neymar de wedstrijd te laten starten, zei hij: “Ik heb altijd gedacht dat ze elkaar goed zouden aanvullen. Een van hen op de vleugel, de ander in het midden. Ze voelen zich op gemak, en dat zie je.”

De pers vroeg ook een aantal spelers na de wedstrijd naar hun commentaar. Eén van de uitblinkers van de avond was Pedro Rodríguez, die een hattrick wist te scoren tegen de Thaise ploeg. “Elke speler wil de volle honderd procent geven. Ik wil doorgaan zoals ik vanavond speelde en het scoren van doelpunten geeft me zelfvertrouwen. We speelden allemaal goed en we pakten wat we wilden: de overwinning. We gaan ervoor om in zo’n goed mogelijke vorm te zijn wanneer de competitie begint.” Hij sprak ook even over de nieuwe coach: “Tata is een coach die ons dat extra duwtje geeft. We willen hem tevreden stellen en zijn vertrouwen winnen.”
De Spaanse aanvaller kreeg tegen het einde van de vriendschappelijke wedstrijd pijn in zijn been en moest van het veld gehaald worden. “Ik voelde een scherpe pijn in mijn kuitspier. Ik hoop dat het niets ernstigs is, maar het is behoorlijk pijnlijk.” Er staan dan ook vraagtekens bij zijn deelname aan de wedstrijd van zaterdag in Kuala Lumpur.

Ook Sergi Roberto was lovend over Martino. “Meteen vanaf het begin sprak Tata over druk zetten. We werken intensief en zijn op de goede weg. Ik ben erg tevreden; ik denk dat we het goed doen. Het wordt lastig om speeltijd te krijgen, maar ik moet blijven werken.” De jonge speler sprak eveneens even over zijn teamgenoot, Cesc Fàbregas, over wie veel geruchten te ronde gaan dat er sprake zou zijn van een transfer. “Cesc is heel gelukkig hier. Zijn club is Barça en ik denk niet dat hij zal vertrekken.”
Tot slot kwam Marc Bartra aan het woord. “Het feit dat de baas vertrouwen in mij heeft, geeft mij het zelfvertrouwen om een goede prestatie neer te zetten. Mijn verlangen om mezelf te verbeteren groeit elke dag. Barça heeft me alles gegeven.”
Een andere jonge speler die het vertrouwen van de nieuwe coach geniet, is Bagnack, die al meerdere speelminuten heeft gemaakt. “Je denkt altijd aan het zo ver schoppen en ik blijf eraan werken, maar ik ben heel blij dat ik vandaag mocht spelen. Natuurlijk concentreer ik me op Barça B, maar als ik gepromoveerd zou worden zou ik met heel veel plezier gaan.”