Nieuws Mei 2012

Mascherano: “Messi verdient de Gouden Bal”

Javier Mascherano gaf deze week zijn mening over de aanstaande promotie van Tito Vilanova van assistent naar hoofdcoach: “Tito kan dit project voorzetten. Het is de minst ingrijpende wisseling en het beste voor Barça. Als assistent van Guardiola is hij betrokken geweest bij alle succes van de afgelopen jaren. Als hoofdcoach zal er vast wel wat wijzigen, maar de stijl van voetballen zal niet veranderen en dat is het belangrijkste voor de club.”

Javier Mascherano wil graag bij FC Barcelona blijven. De Argentijn heeft nog een contract voor twee jaar, maar voor een verlenging acht hij de tijd nu nog niet rijp. Mascherano heeft zich tot een belangrijke speler ontwikkeld, nadat hij in de zomer van 2010 van Liverpool overkwam. Dat wil de middenvelder, die dikwijls als verdediger opereert, graag continueren. “Ik ben hier heel gelukkig en ik heb geen intentie om FC Barcelona te verlaten. Ik ben erg blij met de manier waarop alles hier verloopt”, zegt Mascherano. “Maar je weet het nooit. Het is aan de club om over mij te beslissen.” De 27-jarige Argentijns international meent dat zijn verbintenis niet opgewaardeerd hoeft te worden, maar zegt wel dat hij zou tekenen als de kans zich voordoet. “Ik weet niet of ik een nieuw contract verdien, maar als ik in de toekomst de kans krijg, dan zou dat geweldig zijn. De club beslist.”

Gevraagd naar de overeenkomsten tussen Guardiola en Bielsa, de voormalige bondscoach van Argentinië en huidige coach van Bilbao, vertelde Mascherano: “Ze zijn vergelijkbaar in hoe ze wedstrijden voorbereiden; ze kijken eerst naar alles van de tegenstander voordat ze de tactiek bepalen van hun eigen team. Daarnaast doen ze beide geen concessies aan hun stijl van voetballen en hun manier van denken. Guardiola staat wel wat dichter bij zijn spelers; Bielsa is meer een schoolmeester. Maar ik ken Bielsa van acht jaar geleden en misschien is hij nu anders. Voor mij is Bielsa speciaal; niet alleen door alles wat hij me geleerd heeft toen hij bondscoach was, maar vooral omdat hij me een kans gaf in het nationale elftal. Dat is een dierbare herinnering aan hem. Bielsa weet altijd het beste uit zijn spelers te halen. Ik weet niet hoe hij dat doet, maar hij weet ervoor te zorgen dat zijn spelers 100% geven. Dat maakt hem anders dan andere coaches.”

Mascherano snapt niet waarom José Mourinho vindt dat Cristiano Ronaldo de Gouden Bal van 2012 in ontvangst moet nemen. Volgens de coach van Real Madrid zijn de 50 goals in La Liga van Lionel Messi afgelopen seizoen voor niets geweest. Ronaldo scoorde weliswaar vier keer minder, maar die leverden wel een hoofdprijs op, zo redeneert Mourinho. Messi won de drie afgelopen edities van de Gouden Bal en Mascherano vindt dat zijn ploeggenoot opnieuw de trofee in ontvangst moet nemen. “De Gouden Bal wordt bepaald aan de hand van de stemmen van de voetballers en coaches. Eerlijker kan niet. Collega's brengen hun stem uit en degene die de meeste stemmen krijgt, wint. Heel duidelijk. Messi verdient de Gouden Bal, punt uit.” Mascherano vervolgt: “Hij heeft geschiedenis geschreven door in totaal 72 doelpunten te maken. Dat was sinds de jaren twintig niet meer voorgekomen. We hebben het dus over iemand die na ruim tachtig jaar een wereldrecord heeft gebroken. Dat is mijns inziens een Gouden Bal waard.” Archibald 'Archie' Stark maakte in 1924/25 liefst zeventig doelpunten voor het reeds verdwenen Bethlehem Steel. Dat deed hij in de American Soccer League (ASL), de voorloper van de huidige Major League Soccer (MLS).