Nieuws Februari 2017

Match Preview Alavés - Barça

Fris van de midweekse heroïsche halve finales ontmoeten de 2 Copa del Rey finalisten elkaar morgen in de La Liga wedstrijd in Vitoria.

In een sneak preview van de Copa del Rey finale eind mei, reist FC Barcelona naar Vitoria om het op te nemen tegen Deportivo Alavés in speelweek 22 van La Liga (aanvang: 16.15 uur CET). De ploeg van Luis Enrique staat slechts 1 punt achter leider Real Madrid in de huidige stand terwijl de ploeg van Zidane twee wedstrijden minder gespeeld heeft. Een overwinning op de Basken in het Mendizorrotza zal de Blaugranas terug brengen aan de kop van de ranglijst, tijdelijk waarschijnlijk, Real Madrid komt later op de dag in actie in Osasuna

Team nieuws

Barça's veelzijdige Argentijn Javier Mascherano kwam in de 2e helft van de halve finalewedstrijd tegen Atlético Madrid in het veld afgelopen dinsdag. 'El Jefecito' hielp zijn ploeg naar de finale tot het laatste fluitsignaal, maar later werd bekend gemaakt dat hij een hamstringblessure opgelopen heeft en dat dit hem uit de selectie houdt die naar Alavés afreist. Arda Turan heeft een liesprobleem en Rafinha mist ook de wedstrijd omdat hij nog niet hersteld is van een gebroken neus. Luis Enrique laat ook Jordi Masip en Gerard Piqué thuis.

De volledige ploeg voor de wedstrijd tegen Alavés is: Ter Stegen, Cillessen, Rakitíc, Sergio, Denis Suárez, A. Iniesta, Suárez, Messi, Neymar Jr., Paco Alcácer, Jordi Alba, Digne, Sergi Roberto, André Gomes, Aleix Vidal, Umtiti, Mathieu en Aleña.

De midweekse held van Alavés 'Edgar' mist het bezoek van de Blaugranas door een hamstringblessure. De vleugelspeler scoorde het enige doelpunt in de wedstrijd tegen Celta de Vigo op woensdagavond en hielp hierdoor Alavés aan een finaleplaats waar ze Barça treffen. Alhoewel, de voormalige speler van Granada en Almería werd gewisseld vlak voor tijd met een dijbeenblessure nadat hij al in de 2e helft ingebracht was.

Door de ogen van de coaches

Luis Enriques bewondering voor het team welke gecoacht wordt door zijn voormalige Barça teamgenoot, de Argentijn Mauricio Pellegrino, was duidelijk te merken tijdens de persconferentie. "Alavés is zonder twijfel de revelatie van het seizoen, om wat ze bereiken en om hoe ze het doen. Hun puntentotaal, hun consistentie, hun positie op de ranglijst.... En dit alles met een nieuwe coach en een team dat gepromoveerd is uit de Segunda Division. Ze hebben goede resultaten gehaald in zowel La Liga als in de Copa" zei de Barça coach.

Pellegrino van zijn kant, was ook onder de indruk van de ploeg die ze zaterdag treffen vertelde hij tegen de pers op vrijdag. "Om Barça te verslaan moet alles kloppen" zei de voormalige blaugranaverdediger. Hij vervolgde: "Wij strijden tegen een sterrenteam, 1 van de beste ter wereld en we zullen op ons allerbest moeten zijn om wederom een kans te maken op een overwinning."

Vorm

Barça heeft 10 wedstrijden op rij zonder nederlaag geleden sinds het verlies tegen Athletic Club in de eerste wedstrijd van 2017. De laatste uitoverwinning bracht een vitale 2-1 winst in het Calderón tegen Atlético in de heenwedstrijd van de halve finale Copa del Rey. Luis Suárez is de man in vorm, hij scoorde de laatste vijf wedstrijden op rij. De Uruguayaan maakte 8 goals in 8 wedstrijden voor de Blaugranas.

Alavés verloor slechts 1 keer in hun laatste 17 wedstrijden. Deze serie bracht hen tot de 12e plaats in de ranglijst van La Liga en tot de finale van de Copa del Rey voor de 1e keer in de historie.

Historie

Alavés zorgde voor 1 van de verrassingen van dit seizoen door in Camp Nou FC Barcelona met 2-1 te verslaan in week 3 van La Liga in september. Echter, de Blaugranas wonnen hun laatste twee ontmoetingen in Mendizorrotza, beiden in de Copa, de meest recente was de 3-0 overwinning in oktober 2012 mede door een fantastische goal van Iniesta. In La Liga heeft Barça maar 1 van de laatste 5 bezoeken aan Vitoria gewonnen, een goal van Marc Overmars was genoeg voor de 1-0 winst in 2001. In 1999, werd met een 4-1 overwinning op Alavés de landstitel door FC Barcelona binnengehaald met zowel Luis Enrique als Mauricio Pellegrino in de ploeg.

Bekijk hier de highlights van het laatste bezoek aan Mendizorrotza