Nieuws Augustus 2010

Maxwell vandaag 29 jaar

De Braziliaanse voetballer met een Nederlands paspoort staat sinds juli 2009 onder contract bij FC Barcelona. Hij speelt links in de verdediging of links op het middenveld.

Maxwell ging in 2001 van het Braziliaanse Cruzeiro EC naar Ajax waarmee hij 2x Kampioen van Nederland werd (2002 en 2004), de KNVB Beker in 2002 won, 2x de Johan Cruijff Schaal gewonnen heeft(2002 en 2005) en in 2004 werd Maxwell Nederlands voetballer van het jaar. In de halve finale van de Amstel Cup 2004/05, uit bij Willem II, scheurde Maxwell ongelukkig z'n knieband af bij een landing na een sprong over een tegenstander. De revalidatie duurde erg lang en hij kwam niet meer aan spelen toe.

Eind januari 2006 maakte Maxwell bekend Ajax per direct te verlaten en te vertrekken naar Internazionale. In Italië werd Maxwell tot het einde van het seizoen verhuurd aan het kleinere Empoli. Met Inter won Maxwell uiteindelijk drie landstitels (2007, 2008, 2009) en tweemaal de Supercoppa (2006, 2008). Nadat hij in het seizoen 2008/2009 zijn basisplaats verloor aan Davide Santon, stond Maxwell open voor een vertrek.

In juli 2009 werd hij voor 4,5 miljoen euro gekocht door FC Barcelona en speelde in zijn eerste seizoen voor Barcelona 36 wedstrijden. De eerste helft van het seizoen vooral als vervanger van Abidal, maar sinds die in februari geblesseerd raakte, heeft Maxwell zijn kans met beide handen gegrepen. Inmiddels is hij een vaste waarde in het team van Guardiola geworden en is een meer aanvallende voetballer geworden. In de wedstrijd uit in Sevilla voor de Spaanse Super Cup was de jonge Braziliaan zelfs linkervleugelspeler en gaf de voorzet op Zlatan die vervolgens scoorde. Zijn motivatie en veelzijdigheid maakt hem een betrouwbare speler voor het team. Maxwell gaat aan de linkerzijde mee in de aanval en houdt het veld breed, maar helpt ook de verdediging als het nodig is.

Guardiola zei na de wedstrijd voor de Spaanse Super Cup thuis tegen Sevilla over Maxwell: "Hij is één van de beste aankopen die we tot nu toe hebben gedaan. Het is een sociale speler die veel mee gaat in de aanval en uitstekend verdedigd. Maxwell kan op diverse posities worden ingezet en heeft altijd een geweldige mentaliteit."