Nieuws Januari 2014

Memorabele overwinningen

FC Barcelona reisde tot nu toe slechts acht maal naar Valencia voor een competitiewedstrijd tegen Levante UD. Daarvan staan vier duels in de geheugen van menig Barça-fan gegrift.

Emoties liepen hoop op in het Ciutat de València stadio in het seizoen 1964/65. De thuisclub wist in de vijfde La Liga wedstrijd van dat seizoen met maar liefst 5-1 de Catalanen te verslaan. De kranten stonden een dag later vol verhalen over het ‘apathische Barça’ dat zich door treffers van Torrents, 2x Wanderley en 2x Serafín had laten verschalken. Alleen Josep Maria Fusté wist de eer nog enigszins te redden met een doelpunt vanaf de penaltystip. Het is de enige keer dat Levante Barça wist te verslaan in de Spaanse competitie.

Levante verbleef jarenlang in de tweede en derde divisie van Spanje. Hierdoor duurde het tot het seizoen 2004/05 voordat er weer een bijzonder moment plaats vond in het stadion van Las Granotas (de kikkers). Met een 1-1 gelijkspel wist coach Frank Rijkaard met zijn Barça-team voor het eerst sinds zes jaar de Landstitel binnen te slepen. Samuel Eto'o scoorde het Catalaanse doelpunt. Promovendus Levante eindigde dat seizoen op de 18e plaats en degradeerde hierdoor weer na slechts één seizoen naar de Segunda División.

Geschiedenis herhaalde zich zes jaar later. FC Barcelona kwam in het seizoen 2010/11 naar het Ciutat de València om het beslissende punt voor de Landstitel uit de wedstrijd te slepen; dit keer onder leiding van Josep Guardiola. Weer een Afrikaanse voetballer, Seydou Keita, scoorde het doelpunt waardoor het team van Guardiola met een 1-1 gelijkspel voor de derde keer op rij La Liga wist te winnen.

Vorig seizoen, 2012/13, speelde FC Barcelona voor het eerst sinds mensenheugenis met 11 spelers die opgeleid waren bij de club. Een bijzonder trots moment voor zowel de club als de Barça-fans. Het team van Tito Vilanova bestond dat duel tussen de 13e en de 65e minuut uit: Valdés, Montoya, Piqué, Puyol, Alba, Busquets, Xavi, Cesc, Iniesta, Messi en Pedro. Levante werd met 0-4 verslagen. Dani Alves had een basisplaats, maar moest zich binnen een kwartier geblesseerd het veld verlaten. De Braziliaan werd vervangen door Martín Montoya; de elfde speler uit de eigen opleiding.