Nieuws Juni 2015

Messi blijft in Copa, Alves naar huis

De Copa America is een toernooi tussen alle Zuid-Amerikaanse landen, en dit zorgt vanzelfsprekend voor veel enerverende duels vol met passie en strijdlust. Inmiddels zijn de halve finales van het toernooi bekend, en hierin zijn er nog vier teams die strijden om de eindzege. Dit zijn Chili, Peru, Paraguay en Argentinië. Er zitten dus nog drie spelers van FC Barcelona in het toernooi, wat in de voorgaande editie werd gewonnen door Uruguay. Dit zijn de Argentijnen Lionel Messi en Javier Mascherano, die het nu in de halve finales mogen opnemen tegen Paraguay, en doelman Claudio Bravo van Chili. In de kwartfinales zaten er weer enkele beladen wedstrijden tussen.

Brazilië moest het opnemen tegen Paraguay en dit werd geen succes voor de Brazilianen. In 2011 werden de Brazilianen door de mannen in het rood-wit verslagen na strafschoppen en bij deze editie was dat opnieuw het geval. Hierdoor kunnen de Brazilianen een deelname aan de Confederations Cup op hun buik schrijven. Voor de enige Barça-speler die mocht spelen, Dani Alves, was er nog wel een klein persoonlijk succesje. Alves gaf de assist op de openingstreffer van Robinho via een lage voorzet, maar door een gelijkmaker in de tweede helft maakte dit niet langer iets uit en werden de Brazilianen na strafschoppen uit het toernooi geknikkerd. Neymar kon niet in actie komen, want met een schorsing van vier duels na een rode kaart in de groepsfase was zijn toernooi al razendsnel weer voorbij.

Messi en Mascherano konden wel rekenen op een succesje dankzij een zege op Columbia, ook via strafschoppen. In de reguliere speeltijd was het bij 0-0 gebleven, maar evenals op het afgelopen WK tegen Nederland waren de Argentijnen ook dit keer de sterkste vanaf de stip. De ploeg van ex-trainer Tata Martino is topfavoriet voor de eindzege, samen met Chili, die met Peru een relatief gemakkelijke tegenstander hebben getroffen in de halve finales. De Chilenen spelen erg entertainend voetbal en met een sterke doelman in de vorm van Claudio Bravo hoeven ze ook niet te vrezen voor vele tegentreffers. We houden u tijdens de Copa America op de hoogte. Denken jullie dat Messi en zijn ploeg het toernooi zal gaan winnen?