Nieuws November 2012

Messi: “Ik maak me niet druk over mijn contract”

Donderdag sprak Lionel Messi op een persconferentie georganiseerd door EA Sports, dat samenwerkt met de Fundació Leo Messi. Messi ontving uit handen van de computerspelontwikkelaar een cheque van 250.000 dollar voor al het vrijwilligerswerk dat Messi’s Foundation verricht en ging daarna in op vragen van de aanwezige pers.

Messi’s competitieve karakter is geen geheim. Hij legt het zelf als volgt uit: “Ik ben gek op trainen, spelen en winnen – zelfs tijdens de trainingen wil ik winnen. Al vanaf dat ik een kind was, ben ik zo en ik denk niet dat dat zal veranderen – dit is wie ik ben.” Het is dan ook niet verrassend dat de Argentijn die Champions League als voornaamste doel ziet. “Het is een uitdaging voor ons, vanwege de betekenis die het heeft. De Champions League is het moeilijkste om te winnen, het beste om in te spelen en waar je de beste teams vindt. We zullen hard werken om het te winnen.”

De individuele prijzen van El Pulga stapelen zich op, maar Messi benadrukt nog maar eens dat zijn teamgenoten een sleutelrol spelen in welk persoonlijk succes van ook. “Hun bijdrage is essentieel. Zonder hen zou ik dit nooit allemaal bereikt hebben. Ik zou de Gouden Schoen niet gewonnen hebben, want of ik scoor, hangt af van mijn teamgenoten.” Hij is eveneens duidelijk over de Gouden Bal: “Elk speler in het team verdient de Ballon d’Or. Ik zou nooit op mezelf stemmen.”
Met het oog op zijn eigen doelstellingen verklaarde Messi: “Ik wil mezelf verbeteren en proberen om alles weer helemaal opnieuw te winnen. Ik ben heel competitief.”

De media schrijft nog altijd veel over de vergelijking tussen Lionel Messi en Cristiano Ronaldo, maar de Argentijn zei daar totaal niet mee bezig te zijn. “Ik strijd niet tegen Ronaldo. Ik probeer mijn best te doen voor Barça en Argentinië. Ronaldo en ik wedijveren niet met elkaar.” Messi werd ook opnieuw gevraagd naar de verhouding tussen hem en David Villa, maar Messi heeft daar een uitgesproken mening over: “Ik heb er niets over te zeggen. Ik hoef niets uit te leggen aan niemand. Men mag denken wat ze willen.”

Vooralsnog ziet Lionel Messi geen reden om op korte termijn zijn in 2016 aflopende contract al te verlengen. “Ik maak me niet druk over mijn contract, dat heb ik al meerdere keren aangegeven. Mijn doelen bij de club zijn voor de langere termijn.” Barça’s nummer tien sprak wel over het contract van Pinto; hij hoopt dat de keeper zich aan het eind van het seizoen voor langer aan de club wil binden. “Hij werkt heel hard. Wanneer hij opgeroepen wordt, doet hij zijn werk en wanneer dat niet zo is, dan is hij een geweldige steun voor de andere spelers. Ik hoop dat hij blijft.”

Tot slot sprak Messi over Pep Guardiola. “Hij wordt overal een succes, waar hij ook coach wordt. Voor mij is hij de allerbeste, zonder enige twijfel. Hij moet gaan naar de club die hij zelf wil en ik wens hem alle succes toe.” De voormalige coach van Barça geniet momenteel in New York van een sabbatical en Messi gaf aan te begrijpen dat Guardiola gewild is.
Dit kalenderjaar zal Guardiola in ieder geval nog geen besluit nemen over zijn toekomst, zo verklaarde zijn zaakwaarnemer José María Orobitg eerder deze week. De 41-jarige coach wordt regelmatig met allerhande clubs in verband gebracht sinds hij FC Barcelona na vier succesvolle seizoenen verliet. Vooral bij Chelsea blijft de naam van de Catalaan vallen. In juli was hij al in beeld, net als deze maand, vlak voordat Roberto Di Matteo werd ontslagen.
Voorlopig zal Guardiola echter niet op alle interesse in gaan. “Ik heb hem vijftien dagen geleden gezien en toen vertelde hij mij dat hij niet voor januari of februari gaat beslissen over welke club hij wil gaan coachen en of hij volgend seizoen weer aan de slag gaat. Wat er ook gebeurt: voor die tijd hoeft geen enkele club contact met hem te zoeken,” aldus Orobitg. “Hij is de enige die over zijn toekomst beslists. Op dit moment is Pep bij zijn gezin. Hij ontspant, rust, leest en kijkt voetbal. In januari gaat hij pas nadenken over zijn opties voor volgend seizoen.”