Nieuws Mei 2012

Messi: “Ik zal Pep voor altijd koesteren”

“Don’t it always seem to go, that you don’t know what you got ‘til it’s gone.” Het is een bekende zin uit het liedje “Big Yellow Taxi” van Joni Mitchell uit 1970. Deze tekst slaat natuurlijk op het leven in het algemeen, maar ook in de complexe wereld van het moderne voetbal komt het vaak voor dat fans, leden, spelers, managers én teams niet doorhebben hoe goed ze het hebben, tot het moment dat een speciale speler of coach de club verlaat.
Dit was echter niet in het geval op zaterdag 5 mei, toen honderdduizenden Barça-fans een eerbetoon brachten aan één van de grootste sterren in de geschiedenis van FC Barcelona: Josep Guardiola. Barcelonistas verzamelden zich in een uitverkocht Camp Nou om Guardiola een hartverwarmend afscheid te geven, toen de coach voor de laatste keer in het Camp Nou het eerste team coachte na vier succesvolle jaren op de Barça-bank. De toon was gezet toen Pep zijn team het veld op bracht en gegroet werd door een gigantische banner, uitgerold door Barça-supporters, waarop stond: “Pep, we houden van je!” De daaropvolgende negentig minuten waren het perfecte platform voor zowel de spelers als de fans om die woorden te doen laten spreken richting de coach. Guardiola, die zichtbaar geroerd was door alle warmte en liefde die hij vanaf de tribune mocht ontvangen, ontving tevens een intiem gebaar van dankbaarheid en respect van de beste speler ter wereld.

Leo Messi gaf een persoonlijke tintje aan het eerbetoon van Camp Nou aan Guardiola. De Argentijn, die voor aanvang van de wedstrijd tegen Espanyol 46 goals in La Liga had gemaakt, vond maar liefst vier keer het net, waarmee hij het ongelofelijk aantal van vijftig goals bereikte voor het einde van de wedstrijd. Deze viersterrenprestatie werd bekroond toen Messi na zijn vierde doelpunt naar de zijlijn rende en zijn coach omhelsde, terwijl het Camp Nou bijna uit haar voegen barstte bij de viering van zowel het doelpunt als het hartverwarmende gebaar. De drievoudige winnaar van de Ballon d’Or sprak na de wedstrijd over dat gebaar op Tencent Weibo, een vooraanstaand Chinees sociale medium: “Het was een wedstrijd die heel emotioneel was voor mij. Ik voelde de behoefte om Pep te omhelzen om hem te bedanken. Pep zal altijd mijn respect hebben, ik zal hem voor altijd koesteren. Hij is heel erg belangrijk geweest in mijn carrière. Ik ben ook alle mensen die blij zijn met mijn doelpunten heel dankbaar.”

Na de wedstrijd zei Sandro Rosell, president van FC Barcelona: “Het is belangrijk dat onze helden door de voordeur kunnen vertrekken. We zijn als Club en als supporters een stukje volwassener geworden.”

Nadat Messi op Tencent openhartig over Guardiola sprak, schreef hij op Facebook een boodschap die bij elke Barça-fan gehoor vindt: “Het was een groot genoegen om de afgelopen jaren zoveel goede momenten met Pep te mogen delen!”