Nieuws December 2010

Messi meest scorende speler

Lionel Messi kwam afgelopen zaterdag tegen RCD Espanyol niet tot scoren. Toch mag het Argentijnse voetbalwonder van FC Barcelona terugblikken op een knap kalenderjaar. In het kalenderjaar 2010 maakte Messi maar liefst 42 doelpunten in 36 competitiewedstrijden en voetbalde zich zo de geschiedenisboeken in als de meest scorende speler in Primera División ooit! Met zijn 42 goals verbeterde Messi het Spaanse record van voormalige icoon van FC Barcelona. Mariano Martin, die in het kalenderjaar 1943 tot 38 doelpunten in de Spaanse topklasse kwam. Na 67 jaar is dat record dus uit de geschiedenisboeken gewerkt.

Messi mag zich vanaf nu ook de productiefste buitenlander van de Spaanse competitie noemen. De Mexicaan Hugo Sánchez, voormalige topspits van Real Madrid, was sinds 1989 met 37 goals de productiefste buitenlander in één jaar in Spanje.

De 5-1 zege bij Espanyol betekende voor Barcelona alweer de tiende uitoverwinning op rij in de Primera División. De Catalanen wonnen de laatste twee uitwedstrijden van het vorige seizoen en voegden daar deze jaargang acht uitzeges aan toe. Daarmee is het de eerste club in Spanje die een dergelijke reeks neerzet.

Het was tevens de achtste keer op rij dat Barcelona in een competitieduel minimaal drie keer scoorde. In die acht wedstrijden werden door de voetballers van Barça 37 doelpunten gemaakt. Het was bovendien voor het eerst dat Barcelona op bezoek bij de stadgenoot vijf keer scoorde.

Geconfronteerd met nieuwe opmerkingen van journalisten over de betoverende speelwijze van zijn ploeg gaf Josep Guardiola een passend antwoord: “Er komt natuurlijk een moment dat de magie bij ons op zal zijn, maar we doen er steeds alles aan om dat moment uit te stellen.”