Nieuws Februari 2013

Milan - Barça, wist je dat…?

FC Barcelona kan niet beter de Champions League campagne oppakken dan met een kraker in het prachtige San Siro. De Catalanen bezoeken AC Milan met de focus op het neerzetten van een goede prestatie dat ze in een comfortabele positie brengt voor de return in Camp Nou (12 maart). Zoals altijd doet een uitdoelpunt wonderen daarvoor. Een jaar geleden, in de kwartfinale, bezocht Barça hetzelfde stadion en keerden ze terug naar Barcelona met een 0-0 gelijkspel, wat een reminder is voor iedereen dat dit geen gemakkelijke wedstrijd wordt.

Jordi Roura kan kiezen uit twintig spelers, maar twee van hen zullen voor de wedstrijd al naar de tribunes verwezen worden. Adriano en David Villa ontbreken wegens een blessure en een herstel van een nierkoliek, terwijl er nog altijd een vraagteken boven het hoofd van Xavi Hernández hangt. De middenvelder kreeg deze week het groene licht van de medische staf, maar het is de vraag of hij fit genoeg is om de volledige wedstrijd te spelen. Zijn waarschijnlijke vervanger is Thiago, die ook zijn plek innam tegen Getafe en Granada.

Beide ploegen komen deze wedstrijd in met een goed seizoen tot dusver. Barça staat comfortabel aan kop in La Liga, terwijl AC Milan ook bovenaan in de tabel van de Serie A staat. De Italianen hebben in 2013 nog geen een keer verloren, getuige vijf overwinningen en twee gelijkspellen.

De vijfde AC Milan vs. FC Barcelona in twee seizoenen heeft een aantal leuke feitjes opgeleverd. Hieronder een aantal daarvan.
- Alle drie de keren dat de twee ploegen elkaar hebben ontmoet in een tweeluik in de Europese Cup was FC Barcelona het team dat naar de volgende ronde doorging. De eerste keer dat de teams elkaar ontmoetten, was jaren geleden in het 1959/60 seizoen (5-1 en 0-2) en in de UCL era hebben ze tegen elkaar gespeeld in de halve finale in het 2005/06 seizoen (0-1 en 0-0) en de kwartfinales afgelopen jaar (0-0 en 3-1).
- AC Milan versloeg FC Barcelona in de Super Cup van 1989 (1-1 en 0-1) en in de finale te Athene in 1994 (0-4). Ze zijn elkaar ook vier keer tegengekomen in de groepsfase van 2000/01 en 2004/05 met één overwinning voor de Catalanen, twee voor de Italianen en één gelijkspel.
- Het is negen jaar geleden dat Barça voor het laatst verloor in een officiële wedstrijd tegen AC Milan. Dat was op 20 oktober 2004 (1-0 in Milaan).
- De Italianen waren één van de acht nummers twee in de groepsfase (8 punten in groep C). de Catalanen stonden aan kop in groep G met 13 punten.
- In hun thuiswedstrijden behaalde Milan slechts twee punten en scoorden ze maar één goal, tegen Málaga.
- AC Milan heeft meer spelers met FC Barcelona gedeeld dan welke andere Europese club ook. Maar liefst vijftien spelers maakten de overstap van het San Siro naar Camp Nou of andersom.
- Eén van die spelers is Bojan Krkic, die momenteel voor AC Milan uitkomt. Hij speelde voor het laatst in het blaugrana tenue in de uitwedstrijd tegen Málaga op 21 mei 2011. Die dag scoorde hij een penalty (1-3).
- Carles Puyol heeft alle negen wedstrijden tegen AC Milan gespeeld.
- Alexis Sánchez speelde zeven keer tegen AC Milan toen hij nog bij Udinese speelde. Zijn ploeg won destijds drie keer, speelde twee keer gelijk en verloor tweemaal. Alexis scoorde één keer.
- Javier Mascherano was één van de Liverpool spelers toen de Engelse club de Champions League finale verloor van AC Milan in 2007.
- AC Milan heeft meer gele kaarten toegewezen gekregen dan welke andere ploeg ook in de Champions League, met aan aantal van zeventien. Bonera, Flamini en Montolivo zijn alle drie nog één kaar verwijderd van een schorsing.
- Barça heeft vier spelers die dicht bij een schorsing zijn: Song, Mascherano, Pedro en Adriano. Alleen laatstgenoemde is niet mee naar Italië.
- Van de 55 doelpunten die AC Milan dit seizoen gescoord heeft, vielen er 40 in de eerste helft.
- De scheidsrechter voor AC Milan – FC Barcelona is Craig Thomson. Deze Schot floot in het verleden tweemaal een wedstrijd van Barça, te weten de 1-3 overwinning tegen Bayer Leverkusen vorig seizoen en de 5-1 overwinning in het Camp Nou tegen Shakhtar Donetsk in 2010/11. Hij heeft nog nooit een wedstrijd van AC Milan gefloten.