Nieuws Maart 2011

Montoya: 17e Barça B speler die debuteert in het eerste team

In de laatste minuten van de uitwedstrijd tegen Mallorca, maakte B-speler Martín Montoja zijn debuut voor het eerste team. Hij is de zeventiende speler uit de reserves die met het eerste team heeft gespeeld onder Guardiola. De verdediger heeft de naam ‘Máquina’ (‘machine’) gekregen, omdat zijn fysieke kracht en zijn fitheid tot de top van de Barça B selectie behoren.
Sinds de zomer van 2008 heeft Guardiola verschillende spelers uit het reserveteam opgeroepen om posities over het hele veld in te nemen, van keepers tot aanvallers. Miño, Montoya, Bartra, Fontàs, Sergio Gomez, Muniesa, Jonathan dos Santos, Thiago Alcántara, Oriol Romeu, Sergi Roberto, Soriano en Nolito zijn de spelers die momenteel voor Barça B uitkomen en die in het eerste team hebben gedebuteerd onder Guardiola. Daarbij horen ook nog vier spelers die Barcelona hebben verlaten: Gai, Abraham, Botía, en Xavi Torres.

De eerste gok nam Pep Guardiola met Sergio Busquets, die in Camp Nou debuteerde tegen Racing Santander, de tweede wedstrijd van het 2008/09 seizoen. Sindsdien, en tot afgelopen zaterdag, hebben zeventien spelers uit Barça B hun debuut gemaakt in een officiële wedstrijd.
Tot het debuut van Martín Montoya afgelopen zaterdag in Palma was Sergio Roberto de laatste speler die de stap van Barça B naar het eerste team zette. In de return van de eerste ronde om de Copa del Rey, in Camp Nou tegen Ceuta, bracht Guardiola de jonge middenvelder in het veld.

De staat van dienst die Montoya bij het B team heeft opgebouwd is uitzonderlijk. Tot een paar weken geleden was hij de meest gebruikte speler onder Luis Enrique. Dankzij de schorsing van Dani Alves werd Montoya opgeroepen voor de selectie tegen Mallorca. Zijn debuut, in een wedstrijd die al beslist was, was slechts een beloning voor zijn uitzonderlijke prestaties als verdediger in Barça B en maakte hem de zeventiende speler die zijn debuut maakte onder Guardiola.