Nieuws Maart 2023

Museum verhuist en wat nog meer?

Vanwege de verbouwing van Spotify Camp Nou, krijgt het museum tijdelijk een andere plek. Het museum wordt gevestigd in de ijsbaan naast het Palau Blaugrana. Vanaf woensdag 7 juni kan het publiek in de tijdelijke locatie terecht. Kaarten zijn nu al te koop.

De komende tijd wordt het huidige museum ontmanteld. Het museum zal dan ook een tijdje dicht zijn. Hou hier rekening mee als u van plan bent FC Barcelona te bezoeken. Tot november 2024 zal het museum tijdelijk te bewonderen zijn op de nieuwe locatie.

Uiteraard vind er weer een verhuizing plaats vanuit de tijdelijke locatie naar het verbouwde Spotify Camp Nou. Het doel van alle verbouwingen is dat alles gereed is voor de viering van het 125-jarig bestaan. De tijdelijke locatie heeft een oppervlakte van 2400 m2, ingedeeld in diverse zones. Het vervangt de Stadium Tour & Museum.

Er is een samenwerkingsverband gesloten met Mediapro Exhibitions. Zij waren ook betrokken bij de aanpassing van het museum in 2010 en hebben veel ervaring met dit soort projecten bij diverse andere clubs

‘Més que un Club’ is de basis met betrekking tot alle activiteiten. Het museum zal uit 2 verdiepingen bestaan met een scherm van 6 x 78 meter, diverse attracties en virtual reality. Het museum dient als pilot project (interactie, geavanceerde technologieën, hologrammen etc.) om zo de bezoekers een plezierige ervaring mee te geven.

Voor de pandemie trok het museum 1,8 miljoen bezoekers per jaar. Dat is natuurlijk terug gelopen maar het trekt nu weer aan. Het museum van Barca is het best bezochte museum in Spanje!!

De verbouwing is eigenlijk al begonnen. Dit leidt tot de volgende verbeteringen:

• 105.000 zitplaatsen

• Uitschuifbaar dak (met 30.000 m2 zonnepanelen)

• 3e ring wordt afgebroken en opnieuw opgebouwd

• 360-graden groot scherm in stadion (stroom komt van zonnepanelen)

• regenwater wordt opgevangen en gerecycled

• beveiliging krijgt een upgrade

• net buiten het stadion wordt gebouwd: hotel, kantoren, ijsbaan en een basketbalarena

• een nieuw museum

• nieuwe stoelen

• nieuw veld

• roltrappen en liften

• Vipruimtes

We kunnen niet wachten tot het klaar is. Visca Barca!!

foto:fcbarcelona.com