Nieuws April 2009

Na Piqué maakt ook Busquets zijn debuut

De canteranos van Barça lieten woensdagavond opnieuw van zich spreken. In het Spaanse nationale elftal debuteerde Sergio Busquets, terwijl zijn ploeggenoten Xavi en Piqué een goede indruk maakten in de WK kwalificatiewedstrijd tegen Turkije. In Istanbul werd in de blessuretijd met 1-2 gewonnen, waardoor Spanje zo goed als gekwalificeerd is voor de eindronde in 2010.

Anders ging het met Lionel Messi, die in La Paz op zo'n 4.000 meter hoogte een afstraffing kreeg te verduren van Bolivia. Afgelopen weekend nog overladen met lofuitingen, moesten Maradona en zijn manschappen woensdag door het stof. Met welliefst 6-1 werden de albicelestes naar huis gestuurd. Een nederlaag die het Argentijnse elftal sinds 1958 niet meer gekend heeft.

Alexander Hleb had wel succes. Hij scoorde met Wit-Rusland een doelpunt in de met 1-5 gewonnen kwalificatiewedstrijd tegen Kazachstan. Het was zijn eerste officiële doelpunt in anderhalf jaar tijd.

Thierry Henry won voor de tweede maal in vier dagen met 1-0 van Litouwen. Ditmaal in Frankrijk, waarbij hij de assist gaf op Ribery, die de enige goal van de wedstrijd aantekende.

Gudjohnsen moest zich met IJsland neerleggen bij een 2-1 nederlaag tegen Schotland. De kansen op de tweede plaats achter koploper Nederland werden daardoor kleiner.

Dani Alves speelde met Brazilië tegen Peru en won met 3-0. Coach Dunga posteerde hem vanaf het begin op zijn favoriete plek als rechtsachter.

In dezelfde Zuid-Amerikaanse groep speelde Martin Cáceres met Uruguay gelijk tegen Chili. Het werd 0-0 en Cáceres speelde de gehele 90 minuten.