Nieuws December 2022

Nederland - USA: 3-1. Kwartfinale!!

Man van de wedstrijd: Denzel Dumfries. 2 assists en 1 doelpunt (!!). Met een 3-1 overwinning op team USA plaatste team Oranje zich voor de kwartfinale van het Wereldkampioenschap Voetbal in Qatar. Tegenstander daarin is Argentinië dat ternauwernood Australië versloeg (2-1) Het was de 1000e wedstrijd voor Messi die ook nog eens scoorde.

De eerste helft van Oranje leek sterk op de andere wedstrijden. Laag tempo, bal bij de tegenstander, weinig kansen. Winnen is belangrijk, de manier waarop niet. Toch nog hoop: na 20 balcontacten scoorde (op aangeven van Dumfries) Depay in de 10e minuut de 1-0. Memphis komt steeds beter in vorm en hield het pas na 85 minuten voor gezien. Dat geeft hoop.

De wingbacks waren in vorm: op aangeven van alweer Dumfries scoorde Daley Blind (!!) net voor de rust de 2-0 (met zijn rechterbeen). Davy Klaassen en Marten de Roon werden gewisseld voor Steven Bergwijn en Teun Koopmeiners. Depay en Bergwijn in de voorhoede en Gakpo daar vlak achter. Ondanks de goede veldbezetting wist Whright in de 76e minuut te scoren: 2-1.

5 minuten later stond het alweer 3-1 door een afgemeten voorzet van Daley Blind op (wie anders) Denzel Dumfries. Met deze kans wist Denzel wel raad; 3-1 (met zijn linkervoet!). Nederland speelde daarna de wedstrijd professioneel uit en kwam niet echt meer in gevaar.

Een vermelding voor Aké: geen enkele fout. Sterker nog: er waren meer spelers die hun top benaderden. Geen enkele reden om het team te wijzigen.

Na het laatste fluitsignaal vielen de spelers elkaar in de armen. Nog 3 wedstrijden….. En waarom zouden we die Argentijnen niet kunnen verslaan. Vrijdagavond 9 december 20.00 uur. Laat ze maar komen, letterlijk en figuurlijk.

Zondag rustdag, een dag met de familie en daarna focussen op de Argentijnen. Dat je met 41% balbezit een wedstrijd kunt winnen is nu wel duidelijk.

Visca Olanda!!

Opstelling Nederland: Andries Noppert, Jurrien Timber, Virgil van Dijk, Nathan Aké (90”Mathijs de Ligt), Denzel Dumfries, Marten de Roon (46”Steven Bergwijn), Frenkie de Jong, Daley Blind, Davy Klaassen (46”Teun Koopmeiners), Memphis Depay (83”Xavi Simons), Cody Gakpo (90”Wout Weghorst)