Nieuws November 2021

Nederlands elftal naar WK Qatar

Mede dankzij de Barcelonezen Memphis Depay en Frenkie de Jong heeft Oranje zich geplaatst voor het WK 2022 in Qatar. Doordat de wedstrijd tegen Montenegro in 2-2 eindigde moest er nog een punt gehaald worden tegen de stugge Noren. In een leeg stadion en de bondscoach in een rolstoel met een heupblessure. Na 8 jaar (en voor de 11e keer) weer een deelname aan een WK. Loting voor de groepsfase vindt plaats in april 2022. Vervolgens een nieuwe Nations League (loting 16 december 2021; 1e wedstrijd 2 juni). En in november en december het WK in Qatar. In maart zijn er dan nog een aantal vriendschappelijke wedstrijden.

Het Nederlands elftal begon voorzichtig aan de wedstrijd tegen de Noren. Een tegendoelpunt zou funest kunnen zijn. Door een blessure van Justin Bijlow begon Jasper Cillessen als doelman. Een kopbal van Memphis had niet genoeg kracht om te scoren. Vooral de vleugelspelers lieten zien waarvoor ze gekomen waren. Met name Danjuma kwam een paar keer goed door. Ruststand: 0-0.

In de tweede helft in eerste instantie hetzelfde spelbeeld. Onder aanvoering van Virgil van Dijk bleef de defensie gesloten. Hinkend op 2 benen: gelijkspel of toch nog gevaar van de Noren. Moeizaam en nerveus. De Noren gokten op paniek bij Oranje richting einde wedstrijd. Zes minuten voor tijd was het dan toch raak voor Oranje: een knal van Steven Bergwijn zorgde voor de 1-0.

Er viel een lading spanning van de spelers af. Nadat alle 11 Noren meededen aan een corner kwam de bal bij Bergwijn. Hij rende naar een bijna leeg doel: balletje op Memphis en die scoorde in de blessuretijd de 2-0. Een enorme ontlading voor en na het fluitsignaal. Missie volbracht: Oranje naar het WK in Qatar. Het bleef nog lang onrustig…

In zijn 75e wedstrijd scoorde Memphis zijn 38e doelpunt. Patrick Kluivert, Klaas-Jan Huntelaar en Robin van Persie gaan hem voor.

Opstelling: Cillessen, Dumfries, de Ligt, van Dijk, Blind, Wijnaldum, Frenkie de Jong, Klaassen (74”de Roon), Bergwijn, Memphis, Danjuma (89”Aké)