Nieuws Januari 2020

Nieuw format Copa

Vanaf dit seizoen is de Copa del Rey gestart met een nieuw format. Vanaf heden worden er geen dubbele confrontaties gespeeld maar gaat het om een enkele wedstrijd waar een winnaar uit moet komen. Een comfortabele overwinning op Girona in het Les Corts stadion is het enige precedent als het gaat om een do or die bekerwedstrijd op eigen terrein.

Op donderdag ziet Camp Nou Barça Leganés in de laatste 16 van de Copa del Rey. Met het nieuwe format van de competitie, dit duel wordt beslist over slechts één wedstrijd, waarbij de loting het thuisvoordeel van de blaugranes tegen 'los pepineros' opleverde, iets dat al geruime tijd niet is gebeurd in het knock-outtoernooi.

Grote overwinning op Girona in Les Corts

Er is nooit een eenmalige knock-out wedstrijd in Camp Nou in de Copa del Rey geweest, de laatste voor FC Barcelona thuis kwam in hun voormalige huis van Les Corts. Die wedstrijd was in het seizoen 1948/49 in wat toen bekend stond als de Copa del Generalíssimo in de laatste 16 tegen lokale rivalen Girona. De tegenstanders van Barça speelden destijds in de Segunda Division en de blaugranes gaven hun een 9-0 nederlaag dankzij een hattrick van Nicolau en doelpunten van Seguer, Canal, Marcos Aurelio en Basora.

Dat seizoen was de bekercompetitie over twee wedstrijden, maar Girona profiteerde van een regel die alleen voor dat seizoen werd geïntroduceerd, waardoor ze konden kiezen voor een gelijkspel met één leg in ruil voor compensatie, in dit geval van 150.000 peseta van FC Barcelona.

Nadat Granada in de kwartfinales was overwonnen, werd Barça uiteindelijk uit de beker gekegeld in de halve finale en verloor het in totaal 5-4 over twee wedstrijden van de uiteindelijke winnaars Valencia. Desalniettemin was het seizoen een succesvol seizoen voor de blaugranas toen ze de campagne beëindigden als landskampioen en als winnaars van de Copa Eva Duarte en de Copa Latina.

foto: www.fcbarcelona.com