Nieuws Februari 2011

Nieuwe shirt FC Barcelona

UNICEF verdwijnt van de borst van het shirt van FC Barcelona. De naam van de Verenigde Naties-organisatie die zich wereldwijd inzet voor kinderen wordt verplaatst naar de achterkant van het shirt, onder de naam van de speler. Dat maakte de Spaanse koploper dinsdag bekend.

Vorige maand kwam Barcelona een vijfjarig contract met de Qatar Foundation overeen, waardoor de Barça ieder jaar dertig miljoen euro zal ontvangen. Dit is de grootste shirtsponsordeal ooit en Qatar wil daar uiteraard wel wat voor terugzien. Tot nu toe betaalde Barça anderhalf miljoen euro om de naam van UNICEF op het shirt te mogen dragen, het was voor de Spaanse ploeg de eerste vorm van sponsoring ooit op het shirt. De club neemt geen afscheid van de organisatie, beloofde vicevoorzitter Javier Faus. “Er is besloten om de woorden ‘Qatar Foundation’ in het geel op de borst te bedrukken”, zei de sportbestuurder. “UNICEF zal naar de achterkant verhuizen, onder de rugnummers van de spelers.” Hoeveel de club van trainer Josep Guardiola nu gaat betalen aan het goede doel is niet bekend. Volgens de beleidsbepalers van de club was het breken met de traditie van geen shirtsponsor en de daarbij behorende inkomsten nodig om de club blijven ontwikkelen.