Nieuws Mei 2013

Nog te verbreken records

Donderdag kondigde Pedro tijdens de persconferentie al aan dat de selectie nog voldoende gemotiveerd is voor de laatste drie competieduels en zich ten doel heeft gesteld om het 100 punten van Real Madrid te evenaren. De Koninklijke verbrak daarmee vorig seizoen het record van 99 punten dat Barça sinds het seizoen 2009/10 in handen had. Het team van Tito Vilanova staat nu op 91 punten.

Naast dat record, zijn er nog andere records binnen handbereik, zoals het evenaren van het aantal overwinningen in één seizoen. Wanneer de laatste drie duels gewonnen worden, betekent dit dat Barça dit seizoen 32 wedstrijden in winst heeft weten om te zetten. Ook dat record wordt dan gedeeld met Los Merengues die vorig seizoen ook 32 duels in La Liga hebben gewonnen. Maar nog specialer is het evenaren van het aantal gewonnen uitduels. Het schijnbaar onevenaarbaar aantal van 14 uitoverwinningen werd neergezet door het team van Josep Guardiola in het seizoen 2009/10. Voor het laatste uitduel en de mogelijk 14e uitoverwinning van het seizoen hoeven de spelers niet ver te reizen, want ze gaan 26 mei om 20:00 uur op bezoek bij stadgenoot RCD Espanyol.

Het laatste nog te behalen record is het totaal aantal doelpunten, maar dat zal niet eenvoudig worden. Het record in in handen van Real Madrid en staat op 121 treffers. Barca heeft tot nu toe 107 keer het doel getroffen. Dat betekent dat de Catalanen nog 15 keer moeten scoren: 5 treffers per duel. Het clubrecord van 114 treffers in één seizoen is een realistischer doel.

FC Barcelona is dit seizoen al recordhouder geworden met het hoogste aantal punten na de eerste seizoenshelft, 55 van de 57 maximaal te behalen punten, de beste seizoensstart ooit met zes overwinningen op rij en de meeste doelpunten in uitwedstrijden. Barça staat nu op 50 treffers in 18 duels en daar komen de eventuele doelpunten tegen Espanyol nog bij. Het oude record stond op 49 goals in 19 uitduels.

De kersverse landskampioenen hebben dus nog voldoende redenen om van de laatste wedstrijden een feestje te maken.