Nieuws Januari 2010

Ook Touré terug van de Afrika Cup

Na de vroegtijdige uitschakeling van Mali in de Afrika Cup en de daarmee gepaard gaande terugkeer van Seydou Keita naar Barcelona, mocht zondagavond ook de laatst overgebleven Barça speler die deelnam aan het toernooi in Angola zijn biezen pakken. Yaya Touré streed met Ivoorkust in de kwartfinale voor wat hij waard was, maar moest zijn meerdere kennen in Algerije, dat de ‘Olifanten’ in de verlenging met 3-2 te slim af was.

Door de zware tegenvaller, Ivoorkust was immers favoriet voor de titel, komt Touré eerder dan verwacht terug naar Barcelona. Komende donderdag voegt hij zich weer bij de selectie. Dat is een geruststelling voor coach Guardiola, die door de blessure van Busquets wel een extra man kan gebruiken voor de positie van verdedigende middenvelder. Afgelopen zaterdag nam Keita die rol naar behoren waar, maar zag echter een gele kaart, waardoor hij geschorst is voor de eerstvolgende uitwedstrijd tegen Sporting Gijón. De positie van ‘pivote’ zal daardoor prima door Touré kunnen worden overgenomen. Leuke anekdote daarbij is dat Yaya dan ook meteen zijn 100ste wedstrijd voor de blaugranas zal spelen.