Nieuws Januari 2009

Osasuna - Barcelona 2-3

Barcelona heeft zondagavond een uiterst benauwde overwinning bij degradatiekandidaat Osasuna behaald. In Pamplona zag het er tot een kwartier voor tijd uit dat Barça drie punten zou gaan verspelen. Te gemakkelijk werd gedacht de vlak voor rust verkregen voorsprong te kunnen consolideren. Maar toen de hekkensluiter van Primera División de nonchalance bij de blaugranas met twee welverdiende doelpunten leek af te straffen, rechtte de koploper de rug en liet het kwaliteitsverschil dan toch doen gelden. De negende uitoverwinning op rij is uniek in Spanje. Een record om trots op te zijn.

Guardiola begon de wedstrijd met Henry in de basis en liet Iniesta op de bank. Op het middenveld kregen Busquets en Keita de voorkeur boven Touré en Gudjohnsen. Het volgepakte stadion in Pamplona kon vanwege de hardnekkige mist niet het hele veld overzien, maar wel de dreigende acties van onder meer Messi. De kleine Argentijn zag een eerste solopoging binnen het kwartier op de paal belanden. Barça drong aan en wachtte op de foutjes in de hechte defensie van Osasuna. Henry kreeg een goede kans, maar de doelman stond paraat. Net toen Osasuna dacht met 0-0 de rust te halen, sloeg Eto'o toe met een prachtige schuiver, zijn 16e goal dit seizoen.

Na de rust kroop de thuisclub uit haar schulp en Barcelona dacht van dit ideale spelbeeld met snelle counters te profiteren. De zuiverheid ontbrak echter bij de blaugranas, die met de minuut slechter begonnen te spelen. Te gemakkelijk werd de lange bal gehanteerd, wat tot teveel balverlies leed. Osasuna zag aan de andere kant haar werklust beloond met knappe 1-1. Flano kon bij een hoekschop bij de tweede paal binnen koppen

Gedurende de wedstrijd greep de scheidsrechter niet al te resoluut in bij de voordeelregel. Toen Barça bij een grove overtreding op Busquets eerst haar eigen aanval op basis van de voordeelregel afmaakte, keek het vervolgens verbouwereerd toe hoe Osasuna niet meewerkte om de bal buiten de lijnen te spelen en zelf aan een zeer gevaarlijke aanval begon, die ternauwernood door Valdés kon worden getopt. De doelman en zijn teamgenoten zagen in deze actie hoogverraad en leken zichzelf door het voorval te willen wakker schudden. De reactie kwam echter van Osasuna, dat voor een tweede maal de bal achter Valdés wist te krijgen. Pandiani tikte een voorzet van rechts knap binnen, Pamplona ontplofte.

Geconfronteerd met een achterstand begon Barça eindelijk met de voeten te spreken. Met de ingevallen Iniesta en Bojan werd de aanval gezocht. Osasuna wist zich geen raad meer met het surplus aan Barça aanvallers en het was Xavi die de gelijkmaker binnenschoot nadat Alves de bal na een prachtige had weten terug te leggen.

Barcelona nam geen genoegen met een puntendeling en ging op jacht naar de overwinning. Vijf minuten voor tijd was het Messi die zich knap vrijspeelde en onberispelijk hard binnen schoot. De wedstrijd was daarmee gespeeld. De angel was er bij Osasuna uit.

Klik hier voor een korte samenvatting in beeld

Opst: Valdés, Alves, Piqué, Puyol, Adibal, Busquets, Xavi, Keita (76. Bojan), Messi, Eto'o (88. Touré), Henry (64. Iniesta)