Nieuws Maart 2021

Osasuna - FC Barcelona 0-2

Op halve kracht en met vermoeide benen wist Barça de mannen uit Pamplona te verslaan: 0-2. Het bleef lang 0-1 en dat is natuurlijk altijd een risico. Totdat Ilaix Moriba in de 82e minuut de bal kreeg aangespeeld van Messi. 1 kapbeweging naar rechts, voor zijn linkerbeen, snoeihard in de kruising. Keeper kansloos: 0-2. Wat een doelpunt en wat een talent. Het zoveelste talent uit de jeugdopleiding. En het zoveelste talent waar Koeman het mee aandurft. Puig, Trincao, Ilaix, Mingueza, Araujo, Pedri.
Koeman wordt er voor geprezen en niemand die nog om hem heen kan. Het was alweer de 8e (!) uitwedstrijd die gewonnen werd. En ondertussen ook nog de finale van de Copa del Rey bereikt. Alleen in de Champions League wil het nog niet vlotten (tenminste….).

Terug naar de wedstrijd met de 1e kans voor Osasuna, knap gered door Ter Stegen. Opeens trok de arbiter de rode kaart voor het doorhalen van Messi. Alleen de VAR besliste dat Messi buitenspel stond. Geen doorgebroken speler, geen rood, gewoon buitenspel. In de 29e minuut 0-1 door een harde pegel van Jordi Alba (assist Messi). Osasuna schakelde nog een tandje bij maar de ruststand was en bleef 0-1.

In de 46e minuut kwam Dembélé, Umtiti vervangen en het systeem werd aangepast door Koeman naar een 4-3-3. In de 48e minuut een schot van Messi. Vakkundig gestopt door de keeper van Osasuna. In de 60e minuut nog een kans voor Frenkie de Jong. Helaas geen resultaat. Koeman bracht vervolgens Braithwaite en Ilaix voor Griezmann en Sergio. In de 70e minuut nog een gevaarlijke kopbal van de thuisploeg; net naast. En dan het al eerder beschreven moment van Ilaix. Slechts 18 jaar, lang, sterk, balvast, technisch, ogen richting het doel. We gaan nog heel wat van hem beleven. Wat een supertalent. Koeman bracht nog twee wissels (zie opstelling) maar dat was eigenlijk niet meer nodig.
Zwaar bevochten, met de tong op de schoenen weer een stap dichter bij de titel. Want dat kan nog steeds. Visca Barça

Opstelling:
Ter Stegen, Lenglet, Jordi Alba (86”Junior), Umtiti(46”Debbélé), Mingueza, Dest, Sergio (65”Ilaix), Frenkie de Jong, Griezmann (65”Braithwaite), Messi, Pedri(86”Puig)

Foto:fcbarcelona.com