Nieuws December 2010

Osasuna - FC Barcelona 0-3

De wedstrijd van afgelopen zaterdag tegen Osasuna was chaotisch op en buiten het veld. Wegens de staking van de luchtverkeersleiding in Spanje kon FC Barcelona niet zoals gepland per vliegtuig naar de tegenstander, waarop de Spaanse voetbalbond (RFEF) de wedstrijd naar de volgende dag verplaatste. Dezelfde dag nog meldde de RFEF echter dat het duel moest doorgaan op de zaterdag, anders moest Barça onmiddellijk drie punten inleveren. Barça reisde dus alsnog noodgedwongen en met grote haast af naar Pamplona. De aanvankelijke begintijd van 20:00u werd niet gehaald en het duel werd verplaatst naar 20:45u tot grote ergernis van het thuispubliek. De Catalaanse selectie werd dan ook bij aankomst allerminst hartelijk ontvangen.

Na een zeer korte warming-up moest Barça aan het werk in het Reyno de Navarra stadion, dat bekend staat om het luidruchtige publiek. Wetende dat Osasuna een van de vier teams is die uit alle thuiswedstrijden tot dusver ongeslagen uit de strijd kwamen, zou het geen gemakkelijke wedstrijd worden. Iets na kwart voor negen was daar dan eindelijk het fluitsignaal en startte Barça met dezelfde elf als tegen Real Madrid; Messi was dus gewoon weer van de partij ondanks de opdonder die hij kreeg van Sergio Ramos en ook Xavi, die weer bijna fit is, stond in de basis.

Het was een beladen wedstrijd, die onstuimig begon. Beide teams waren in elkaars strafschopgebied te vinden en vooral Osasuna was fel, maar echte kansen kwamen er niet. Barça leek niet zichzelf, te wijten aan de slechte voorbereiding en de onvoorziene omstandigheden, wat resulteerde in slordigheidjes en balverlies. Een blunder van Valdés kostte Barça bijna een doelpunt en voor Pedro’s overtreding op Juanfran had een penalty gegeven moeten worden. Maar Barça bleef de achterstand bespaard en de ommekeer van de wedstrijd kwam in de 26e minuut, toen Osasuna Messi even te vrij liet en de kleine Argentijn zijn kans schoon zag; hij bediende Pedro met een mooie steekpass en Pedro schoot de bal precies goed in: 0-1. Hierna leek Barça zichzelf terug te vinden en creeërde meer kansen. Ook Messi kreeg nog een kans, maar schoot vanuit een zeer moeilijke hoek op de paal. Barça ging de rust in met de 1-0 voorsprong op zak en een balbezit van 74% de rust in.

Na de rust kwam Barça in dezelfde opstelling terug en leek het de chaos van zich af geschud te hebben. Het balbezit lag opnieuw bij de Catalanen en er kwamen veel meer kansen voorbij dan in de eerste helft. Messi eiste een hoofdrol voor zichzelf op met eigen pogingen op doel en voorzetten. Maar het was Villa die Messi in de 65e minuut wegstuurde met een magistrale pass, waarna de snelle Argentijn twee verdedigers eruit rende en de bal in de korte hoek voorbij Ricardo schoof: 0-2. Zowel Messi als Villa kregen nog wat kansen hierna, maar geen van de ballen vonden het net. Na zo’n zeventig minuten begon Barcelona wat in te sukkelen en ook Osasuna was niet krachtig genoeg meer om de wedstrijd nog te doen keren. In de 83e minuut kreeg Messi een strafschop toegekend, die extra discutabel was vanwege de eerdere gelijksoortige overtreding van Pedro die voor Osasuna geen penalty opleverde. Desondanks schoot Messi de bal er mooi in, waarmee de eerste penalty voor Barcelona van dit seizoen bezegeld werd. Met eindstand 0-3 ging Barça er dus vandoor met de drie punten en is de Catalaanse club nog steeds koploper van de Spaanse Liga.

Opstelling Barça: Valdés, Alves, Piqué, Puyol, Abidal, Sergio Busquets, Xavi (82’ Keita), Iniesta, Pedro (87’ Jeffren), Messi en David Villa (87’ Bojan).

Opstelling Osasuna: Ricardo, Nelson, Sergio, Monreal, Puñal (78’ Lolo), Nekouman, Juanfran, Masoud, Camuñas (41’ Pandiani) en Soriano (61’ Lekic).