Nieuws Mei 2012

Pep: “Tito blijft omdat hij zich sterk voelt”

Josep Guardiola wilde niet teveel praten over zaken die de toekomst van FC Barcelona aangaan, omdat hij zich niet langer ziet als de juiste persoon om dat te doen. Maar tijdens de persconferentie zei hij wel dat Tito Vilanova, zijn opvolger, “blijft omdat hij zich sterk voelt. Het is een teken van hoe dapper en vastberaden hij is.” Een vraag tijdens de bijeenkomst suggereerde dat er een afstand lijkt te bestaan tussen Guardiola en zijn assistent, waarop Guardiola antwoordde: “In deze fase hoef ik niets te verantwoorden over mijn relatie met Tito. Laat alsjeblieft mijn relatie met hem zijn wat het is, hoe wij willen dat het is, en niet zoals jullie dat willen.”

Nu Pinto de wedstrijd tegen Real Betis vanaf de zijlijn moet bekijken vanwege een verstuikte enkel, bevestigde Pep dat de keeper voor zaterdag Víctor Valdés zal zijn. Hij liet ook doorschemeren dat de blessure van Pinto niet ernstig is. “Als er geen bijwerkingen optreden, dan zal hij fit zijn om de bekerfinale te spelen.”

Hoewel Barça en Betis allebei niets meer hebben om voor te spelen in de wedstrijd van zaterdag, benadrukte Pep dat beide clubs het seizoen zullen willen afsluiten met een fatsoenlijke wedstrijd. “Betis is een veeleisend team, en ze kunnen veel schade aanrichten als je niet in je beste vorm bent. Daarbij is het ook een goede voorbereiding voor de wedstrijd van over twee weken. We hebben immers nog een finale voor de boeg.”
Barça heeft nog genoeg tijd om zich voor te bereiden op de confrontatie met Athletic Club op 25 mei, wanneer de teams in het Vicente Calderón strijden om de Spaanse beker. Guardiola heeft geruchten dat het team in de tussentijd vriendschappelijke wedstrijden zal spelen ontkent, en zei dat het team zich zal moeten aanpassen aan een ongewoon lange voorbereidingsperiode. “Maar de belangrijkste uitdaging voor ons nu is om op ons allerbeste te zijn voor de finale.”

Tot slot sprak Guardiola over een paar individuele spelers in zijn selectie. Over Villa: “Hij ontwikkelt zich goed, maar de dokters kunnen beter dan ik zijn kansen inschatten of hij wel of niet zal kunnen spelen.” In het geval van Alexis, ligt het eraan of er onverwachte dingen nog gebeuren in diens herstel, maar zo niet, dan zal de Chileen fit zijn om in de finale zijn opwachting te maken. Pep eindigde met woorden voor Carles Puyol; hij twijfelt er niet aan dat de verdediger volgend seizoen weer helemaal de oude is. “Hij herstelde uitstekend van zijn laatste blessure, en heeft veel geweldige dingen voor ons gedaan dit seizoen. Als Carlos fit is, dan zal hij willen spelen.”