Nieuws Februari 2012

Pep: “Tweede helft is een les voor de return”

“Ik had het beter naar mijn zin in de tweede helft, maar we speelden beter in de eerst helft.” Dat waren de eerste woorden van Josep Guardiola nadat zijn team een prima prestatie neerzette tegen Bayer 04 Leverkusen in de Champions League. In de eerste helft zette Barça Bayer Leverkusen vast op de eigen helft, en in de tweede helft, die veel opener was dan de eerste, maakten de Catalanen het af (1-3).

Met name vanwege de tweede helft moedigde Pep zijn team aan om niet de concentratie te verliezen met het oog op de return. “De tweede helft moet een les voor ons zijn voor de return. De Duitsers hebben maar een halve kans nodig om je vast te leggen. Hun vertrouwen is onverwoestbaar.”

Guardiola onderstreepte de instelling van zijn team. “Drie goals scoren in een uitwedstrijd is geweldig; de jongens gedroegen zich zoals ze altijd doen. We hebben een step gezet naar de loting voor de kwartfinales.” De coach liet weten dat de kansen die Leverkusen in de tweede helft creëerde hem niet verbaasden. “Ik kan niet verwachten dat we geen doelkansen incasseren als we hier komen. ook wij creëerden best wat kansen in de tweede helft.”

Pep zei dat hij een goed gevoel heeft na de wedstrijd in het BayArena. “Ik heb het gevoel dat we er nu maar middelmatig uitzien, aangezien we in topvorm waren hiervoor, maar we doen het prima. Deze jongens zijn kunstenaars als het aankomt op competitie.”

Toen hem werd gevraagd naar specifieke spelers, was Guardiola duidelijk over Messi en Piqué. Over de Argentijn zei hij: “Hij blijft een zekere kracht demonsteren die essentieel is voor ons. Hij is de beste en we hebben het geluk dat wij hem hebben.” Over de verdediger, een van de vier spelers die het veld niet betraden, zei Guardiola: “Zaterdag hebben we geen Mascherano of Alves, en ik kan het me niet veroorloven om Piqué te verliezen. Ik riep Bartra op omdat we hem nodig hadden, en ik hem op de bank wilde. Piqué weet dat ik hem ten zeerste waardeer. Voor ons is hij onaantastbaar.”