Nieuws Februari 2011

Pep: “We vonden het moeilijk om op gang te komen”

Na de 0-3 winst op Mallorca, gaf Pep Guardiola toe dat zijn spelers het moeilijk vonden om op gang te komen. Hij vond wel dat zijn ploeg zichzelf beter presenteerde dan voor de korte onderbreking van de wedstrijdroutine. De coach was dan ook zichtbaar blij met de drie punten uit een wedstrijd die naar zijn zeggen nooit gemakkelijk is. De langzame start van zijn team moet, volgens hem, “dienen als een leermoment voor andere wedstrijden”.
Pep: “We hadden het moeilijker dan ooit om op gang te komen en dat moet een les zijn voor de komende wedstrijden. De eerste goal hielp ons duidelijk. Na de rust was het echter een geheel ander verhaal; we speelden veel intensiever en incasseerden minder.” De Catalaan was blij met de punten: “Deze hebben we behaald in de eerste van de drie grote duels die deze week op het programma staan. We zijn goed bezig en moeten in ons achterhoofd houden dat Mallorca voor het eigen publiek veel punten heeft afgenomen van de tegenstanders.”

In Mallorca liet het Catalaanse team zien dat de ploeg genoeg kwaliteiten in huis heeft om afwezige spelers te vervangen. Pep: “Dit gebeurt altijd tijdens een seizoen; we wisten dat de geblesseerde spelers hier niet zouden zijn. We bereidden de wedstrijd voor en de spelers reageerden prima. Als we verliezen, is dat niet vanwege de missende spelers. De titels die we gewonnen hebben, zijn door iedereen gewonnen. Ik heb veel vertrouwen in al mijn spelers.”
Guardiola refereerde speciaal naar de contributie van Keita aan het team: “Hij is een van de meest betrouwbare spelers die een coach kan hebben. Zonder twijfel was hij het die het team bijeenhield in de eerste helft.” Met het oog op de toekomst concludeerde de coach: “We moeten ons over de klappen die we hebben ontvangen heen zetten en ons voorbereiden op de lastige wedstrijd die ons in Mestalla te wachten staat.”

Pep had veel lof over voor zijn oud-ploeggenoot uit het Barça Dream Team, Michael Laudrup, die nu coach van Mallorca is. Pep: “Ik kan niets slechts over hem zeggen. Momenteel kent de club geen gemakkelijke situatie en zijn team zet goede resultaten neer. Ik hoop dat hij dit seizoen goed beëindigt.”

Er was ook een aantal spelers dat commentaar gaf op de gespeelde wedstrijd tegen Mallorca. Hieronder een paar van hun reacties.
Keita: “Dit was een belangrijke overwinning, waarbij we ook nog eens drie goals scoorden! Telkens als ik speel, probeer ik mijn best te doen voor het team. We hebben gewonnen en dat is waar het allemaal om draait.”

Pinto: “Ik ben blij met de drie punten en het is altijd goed om het doel schoon te houden. We kunnen niet elke dag zo vloeiend zijn als we willen, maar in de tweede helft zetten we onze schouders eronder en ging alles veel beter voor ons. De verdedigende taak wordt uitgevoerd door het hele team, niet alleen door de achterhoede. Het is goed dat we hebben laten zien dat we voor de volle 100% spelen, al missen we een aantal spelers.”

Martín Montoya maakte zijn debuut voor het eerste team in de wedstrijd tegen Mallorca en werd ondervraagd over zijn ervaring: “Ik ben heel blij dat ik mijn debuut heb mogen maken voor het eerste team en dat ik deze kans kreeg. Voorafgaand aan de wedstrijd was ik nerveus, maar toen ik eenmaal op het veld stond, verdwenen de zenuwen en kalmeerde ik. De eerste helft was hard werken voor ons, Mallorca gaf ons weinig ruimte, maar in de tweede helft konden we de bal beter gebruiken. Toen we de eerste goal gescoord hadden, volgden de anderen.”

David Villa: “Vooral ik ben blij, want het was een belangrijke overwinning op moeilijke grond. Ik ben tevreden met het resultaat en met mijn doelpunt. Het is niet gemakkelijk om één op één met een keeper te komen, maar de geweldige pass van Busquets stelde me in de positie voor Aouate, waaruit ik wist te scoren .” Over zijn huidige vorm, waarin hij in vier wedstrijden op rij heeft gescoord, zei de spits: “Ik ben blij dat mijn geluk nog even voortduurt. De wedstrijd tegen Valencia zal een van de lastigste in de competiie worden, maar het zal leuk voor mij zijn om daar terug te keren na de geweldige tijd die ik daar gekend heb.”

Piqué speelde zijn honderdste competitiewedstrijd in de Primera División, waarvan hij er 22 voor Zaragoza speelde, en 78 voor Barça. Piqué: “In de eerste helft kwamen we moeilijk om gang, maar de goal van Leo bracht rust terug in de ploeg en het doelpunt van Villa maakte het af. Wie er ook speelt bij ons, we presteren op het hoogste niveau. We zullen naar Valencia gaan met dezelfde insteek van spelen met vroeg druk zetten, het balbezit behouden en ons eigen spel te spelen. We zijn klaar voor woensdag. We vinden het fijn om twee wedstrijden per week te hebben; we zijn dan beter voorbereid en blijven gefocust.”

Andrés Iniesta was de aanvoerder van de wedstrijd aangezien zowel Xavi als Puyol afwezig waren. Iniesta: “Ik ben al een paar keer de aanvoerder van het team geweest, maar het blijft altijd speciaal om de armband te mogen dragen. Mallorca is altijd gevaarlijk en we vonden het lastig om onze dynamiek te vinden. Na de goal werden we relaxter en kregen we de overhand. Als we nu de afstand tussen ons en Madrid willen behouden, moeten we in Valencia winnen.”

Maandag om 11 uur staat de eerstvolgende training op het programma, waarna Dani Alves een persconferentie zal houden. Desondanks meldde een aantal spelers zich alsnog op het trainingsveld op hun vrije zondag om een licht trainingsprogramma af te werken, waaronder de momenteel geblesseerde spelers die hun uiterste best doen zo snel mogelijk te herstellen van hun blessures.