Nieuws November 2013

Pinto is een prima stand-in

José Manuel Pinto mag zich opmaken voor zijn eerste competitiewedstrijd dit seizoen. De ervaren keeper is al jaren de stand-in voor Victor Valdés en nu de eerste doelman geblesseerd is mag Pinto gaan keepen.

In januari 2008 begon Pinto zijn carriére bij Barça. De keeper verving toen Albert Jorquera die tot dan toe de schaduwrol vervulde van Valdés. Het beleid van de Catalaanse club om een ervaren doelman achter de hand te hebben is niet zo gek bedacht. Een goalie als Pinto heeft al veel wedstrijden gekeept en is het gewend om onder druk te spelen. Bovendien kan een ervaren keeper de jonge spelers bij de hand nemen. Veel minuten maken doe je meestal niet in de rol van tweede keeper. Toch is het idee van Barça om de reservekeeper te laten spelen in de bekerwedstrijden. Zo mocht Pinto al 38 keer onder de lat staan in duels om de Copa del Rey. De verwachting is dat derde keeper Oier Olazábal de aankomende bekerwedstrijden tegen Cartagena mag spelen.

Pinto kan het aantal optredens in de competitie fink opschroeven, de verwachting is dat Valdés pas na de winterstop terugkeert onder de lat. Pinto stond tot nu toe 21 keer op het wedstrijdformulier als basisspeler in de Primera División en vier keer in de Champions League. Ook tegen Ajax zien we 'HipHop Pinto' zoals Sierd de Vos hem noemt, in de basis van een Europees duel. FC Barcelona en de supporters hoeven zich geen zorgen te maken. De inmiddels 38-jarige keeper is een prima stand-in voor Valdés en dat bewijzen zijn cijfers. In 63 officiële duels kreeg Pinto maar 53 doelpunten tegen. Dit komt neer op 0,84 doelpunt per wedstrijd.