Nieuws Oktober 2012

Pinto: “Onze kracht is onze saamhorigheid”

José Manuel Pinto sprak in een interview met Barça TV en www.fcbarcelona.cat over de huidige situatie bij FC Barcelona en hij keek terug op de dag dat hij voor het eerst begon in Camp Nou.

Je kwam bij de Club voor slechts zes maanden; vijfeneenhalf jaar later ben je hier desondanks nog. Zie je jezelf hier je carrière ook beëindigen?
Pinto: “Op dit moment heb ik het prima naar mijn zin hier en ik zou het graag zo lang mogelijk laten duren. Zolang ik me fysiek sterk voel, denk ik niet aan stoppen. En hier stoppen? Dat zou ik graag zo zien – ik ben heel gelukkig hier, mijn zoon is hier geboren en na mijn voetbalcarrière zou ik hier graag leven. Ik ben gek op deze stad.”

Blijf je vrienden met de jongens van het team wanneer je gestopt bent?
Pinto: “De vriendschap met mijn teamgenoten is eigenlijk het leukste en belangrijkste hier, nog meer dan alle prijzen en overwinningen. Ik zal veel vriendschappen met me meenemen – net als toen ik wegging bij Betis en Celta en zelfs Safa San Luis toen ik nog klein was.”

Hoe gaat het nieuwe seizoen? Jullie zijn nog ongeslagen in de competitie en in Europa.
Pinto: “Tot dusver gaat het goed. Maar het seizoen is lang en het lijkt erop dat het moeilijker en competitiever gaat worden; de andere teams maken het ons elke keer steeds moeilijker en het zal niet gemakkelijk zijn. Aan de andere kant zullen wij er niet minder competitief op worden – we hebben nog altijd dezelfde ambitie om te winnen.”

Hoe zie jij het puntenverschil met Madrid, momenteel acht punten?
Pinto: “Ik denk dat de punten op dit moment niet zo belangrijk zijn. Ik weet niet hoe de selectie van Madrid in elkaar steekt, maar ik weet wel hoe wij zijn en hoe het er in onze kleedkamer aan toe gaat; we hebben een geweldig gevoel van kracht en saamhorigheid tussen ons en een geweldige atmosfeer. Als je dat toevoegt aan hard werken, dan krijg je betere resultaten. Misschien heeft Madrid hetzelfde, dat weet ik niet, maar hier is het ongelooflijk.”

Je hebt altijd gezegd dat je je gewaardeerd voelde onder Guardiola – is dat hetzelfde met Tito Vilanova?
Pinto: “Precies hetzelfde. Ik voel me net zo gerespecteerd en gewaardeerd.”

Denk je dat je rol hetzelfde zal zijn? Je speelde alle bekerwedstrijden onder Guardiola, maar je bent niet slechts een bekerkeeper, of wel?
Pinto: “Ik train om te proberen een kans om te spelen te krijgen. Dat is wat ik graag zou willen, maar het is niet mijn beslissing. Mijn werk is om hard te trainen, zodat wanneer de baas mij nodig heeft, ik er voor honderd procent sta, of dat nu voor een wedstrijd voor de beker, in de competitie of in de Champions League is.”

Heb je een andere manier van voetballen geleerd bij Barça?
Pinto: “Vanaf het moment dat ik hier kwam, werd me duidelijk gemaakt dat het belangrijk was dat ik met mijn voeten kon spelen. Dat was een uitdaging die ik al snel en met plezier aanging. Nu vind ik het leuk dat ik zo kan spelen en ik ben gek op de balbezitspellen die we tijdens de training toen. Het was een verandering waarmee ik me in de eerste zes maanden moest verzoenen.”

Wat vind je het leukste aan het keeper zijn?
Pinto: “Al van kinds af aan wist ik altijd zeker dat ik een keeper wilde worden. Mijn opa en mijn oom waren allebei keepers, dus misschien zit het gewoon in mijn bloed. Het is een andere positie dan andere en die positie met de meeste verantwoordelijkheid. Wanneer een keeper een fout maakt, dan staat er niemand achter hem, dus je moet een behoorlijk sterke mentaliteit en een  heleboel persoonlijkheid hebben – dat is wat ons anders maakt.”

Voel je je bevoorrecht?
Pinto: “Absoluut. Ik heb altijd voetbal willen spelen, een keeper willen zijn en in de absolute top willen spelen en nu is die droom uitgekomen met het beste team in de voetbalgeschiedenis. Ik heb in La Liga en in de Champions League gespeeld, en ik heb de Zamora Trofee gewonnen. En daar geniet ik allemaal van!”