Nieuws April 2019

Piqué keert weer terug in Manchester

Bijna 11 jaar geleden verliet Gerard Piqué Old Trafford om terug te keren naar zijn jeugdliefde FC Barcelona. In de zomer van 2008 liet de Catalaanse centrumverdediger de club achter die zijn thuis was sinds 2004 om terug te keren naar Camp Nou en de Club te helpen aan de meest succesvolle periode in zijn geschiedenis vast te leggen. Nu, ongeveer 4.104 dagen sinds zijn laatste verschijning in een Barça-shirt (13 april 2008, een overwinning van 2-1 op Arsenal), keert Piqué terug naar het 'Theater of Dreams' om oog in oog te komen met zijn verleden.

Niettemin vertoont het huidige Manchester United weinig overeenkomsten met het team dat hij achterliet. Veel van de clublegendes met wie hij tussen 2004 en 2008 een kleedkamer heeft gedeeld, zijn nu met pensioen. De mannen zoals Ryan Giggs, Paul Scholes, Rio Ferdinand, Ruud van Nistelrooy, Gary Neville en Roy Keane hebben hun kicksen al lang geleden opgehangen en de legendarische coach Alex Ferguson, de man die Piqué zijn debuut in het profvoetbal gaf, is ook met pensioen.

Andere teamgenoten spelen nog steeds, maar nu ver van Manchester, zoals Cristiano Ronaldo, Wayne Rooney en Carlos Tévez. Meer voormalige teamgenoten zijn te vinden onder de United coaching staff, voornamelijk de nieuwe baas Ole Gunnar Solskjær en zijn assistent Michael Carrick.

"Ik ga terug naar mijn tweede huis"

"Ik ga terug naar mijn tweede huis." Zo reageerde Gerard Piqué op sociale media na de loting die Manchester United en Barça in de Champions League samenbrachten. De verdediger heeft altijd het belang van zijn ervaring in het Engelse voetbal behouden en van het spelen onder Sir Alex Ferguson. In een interview voor 'The Players Tribune' verklaarde Piqué: "Ik verkeerde in een moeilijke situatie en mijn leven had heel anders kunnen zijn geweest zonder Ferguson. Ik arriveerde als tiener in Manchester United en ik verliet het als een man. Het was een moeilijke tijd voor mij, veel veranderingen, omdat ik nog nooit van huis was geweest. "

"Sir Alex Ferguson was vanaf het begin erg goed met me", herinnert Piqué zich. "De beste coaches hebben die kwaliteit: zelfs als ze jou niet laten spelen of als ze streng voor je zijn, geloven ze in jou en denken dat jij belangrijk bent. Sir Alex was als een tweede vader voor mij. Hij zette me aan het werk en uiteindelijk gaf hij me een kans. "Toen zijn beslissing om terug te keren naar Barça genomen was, vond Pique dat de Schotse manager geen vertrouwen meer in hem had. De twee mannen gingen zitten en spraken een tijdje en uiteindelijk was ik zo eerlijk dat hij me toestemming gaf om te vertrekken aan het einde van het seizoen."

Roy Keane

Tijdens zijn verblijf bij Manchester hebben de ervaringen van Piqué hem geholpen zich als professional te ontwikkelen. In het interview in The Players Tribune legt hij een dergelijke anekdote op Old Trafford uit.

Piqué herinnert zich: "Het was een van mijn eerste wedstrijden op Old Trafford en ik herinner me dat ik in de kleedkamer zat te wachten tot de manager binnenkwam om zijn team te vertellen. Ik zat naast Roy Keane en er was stilte. Plotseling hoorde je iets trillen en Roy begon rond te kijken. Ik besefte dat het mijn mobiele telefoon was ... Roy wist niet waar het geluid vandaan kwam. Hij kon de telefoon niet vinden en begon rond te kijken in de kleedkamer als een gek. Hij schreeuwde drie keer: "Wiens telefoon is dat?" Totdat ik zo schaapachtig als ik kon zei: "Sorry, het is de mijne ..." Roy werd gek voor iedereen. Het was ongelooflijk, ik was zo bang. Het was echter een belangrijke les. Nu is het anders, alle jongens kijken naar hun iPhones voor de wedstrijd. Toch was het in 2006 nog een andere wereld. Het was onmogelijk om het te doen. Vooral bij United, niet in Roy's kleedkamer en het was een van de vele fouten die ik maakte toen ik daar was. "

23 wedstrijden, twee doelpunten en vier trofeeën

Aan het begin van zijn professionele loopbaan maakte Piqué niet te veel starts als een 'Rode Duivel'. Nochtans, speelde hij 23 wedstrijden voor Manchester United tijdens zijn periode van vier jaar, die een jaar op huurbasis bij Real Zaragoza omvatte, scoorde twee doelpunten.

Beide doelpunten kwamen in hetzelfde seizoen, 2007/08, en beiden kwamen in dezelfde competitie; de Champions League. Dat seizoen claimden Piqué en United de titel, door collega Premier League-club Chelsea te verslaan met penalty's in de finale, de eerste van zijn vier overwinningen in de competitie (twee van zijn drie overwinningen in de Champions League met Barça waren tegen United in de finale). Het was niet de enige trofee die de verdediger tijdens zijn verblijf in Engeland won, hij claimde ook een Premier League-titel (2008), een Community Shield (2007) en een League Cup (2006).

Piqué keert terug naar zijn 'tweede thuis' als een van de beste centrale verdedigers ter wereld en als een van de spelers met de meeste trofeeën van de afgelopen 10 jaar, die vrijwel alles heeft gewonnen wat er te winnen valt voor club en land; 35 in totaal, 28 met Barça, vier met United en drie met het Spaanse nationale team. Spectaculaire statistieken voor de 32-jarige die in de beste vorm van zijn carrière is op het moment dat hij zijn voormalige club in de kwartfinales van de Champions League treft.

Foto: www.fcbarcelona.com