Nieuws Oktober 2023

Porto en FC Porto

Woensdagavond 21.00 uur speelt FC Barcelona de uitwedstrijd bij FC Porto. Porto (Oporto) is een havenstad in het noordwesten van Portugal, aan de Costa Verde. Aantal inwoners van groot Porto: ongeveer 1.800.000. De Costa Verde loopt van Porto tot aan de Spaanse grens. Diverse zandstranden waar het goed vertoeven is. Veel wijnbouw. 10 *C in januari en 23*C in juli. Heerlijk vakantieland! Veel visserij.

Inwoners Porto-stad: 240.000. Porto is gebouwd aan de noordoever van de rivier de Douro. Bekend is natuurlijk de port(o)wijn. Export over de hele wereld. Dictators hadden de macht in handen. Tot 1974 toen de Anjerrevolutie in beweging kwam. Toetreding tot de EU in 1986. Portugal kwam tot bloei.

Vele bezienswaardigheden: historisch centrum (werelderfgoed), diverse bruggen, kerktoren, stadhuis, Casa da Música (ontworpen door Rem Koolhaas), kathedraal (Sé), diverse universiteiten.

Bekende sportpersonen geboren in Porto: Gomes (voetballer), Rosa Mota (atletiek), Jorge Costa (voetballer en trainer), Villas-Boas (coach), Diogo Leite (voetballer). FC Porto is een omnisportvereniging; naast voetbal o.a. ook basketbal, handbal, boksen, volleybal en zwemmen. Opgericht in 1893. Bijnaam: Os Dragóes (De Draken). Stadion: Estádio do Dragáo (50.000 toeschouwers). Trainer: Sérgio Conceicáo. Portugees van geboorte. Zelf ook een getalenteerd voetballer.

Aartsrivaal is Benfica. In totaal won FC Porto 74 prijzen waaronder 30 landstitels, 16 x de beker en 17 maal de Supercup. Onderstaand de internationale prijzen: Europa Cup 1 in 1987 (hakje van Madjer…); wereldbeker voor clubteams: 1987 en 2004; Europese Supercup in 1987. Nieuwe trainer in 2003: José Mourinho. ; 2003 UEFA Cup; 2004: winst Champions League; 2011 Europa League.

Bekende oud-spelers: Baía, Carvalho, Couto, Deco, Futre, Pacheco, Pepe, Branco, Jardel, Fabiano, Kostadinov, Casillas, Bruno Martins Indi, Falcao, Madjer

Enkele oud-trainers: Arthur Jorge, Bobby Robson, José Mourinho, Co Adriaanse, Villas-Boas, Pereira

FC Barcelona en FC Porto zitten, samen met Sjachtar en FC Antwerp, in poule H van de Champions League. FC Barcelona won de 1e wedstrijd met 5-0 van Antwerp; FC Porto won met 3-1 van Sjachtar. Bij winst op Porto zet FC Barcelona een grote stap richting de volgende ronde.

Maar Porto is, zeker als ze thuis spelen, een moeilijk te kloppen ploeg met spelers als Vale (keeper), Boswinga, Valente, Carvalho, Costa, Alenichev, Deco, Maniche, Moraes, McCarthy, Jankauskas, Postiga

Zo gemakkelijk als tegen Antwerp zal het niet gaan. Porto is toch wel een paar klassen beter. Joáo Cancelo en Joáo Félix keren terug naar hun geboorteland. Misschien geeft dat nog wat extra inspiratie: 2 goede voorzetten van Cancelo en 2 prima doelpunten van Félix…. Dromen mag.

Namens de Fan Club Barcelona heel veel succes!

Visca Barça!!