Nieuws September 2014

PSG-Barça 3-2

Dinsdagavond stond de tweede speelronde van de groepsfase Champions League op het programma. Voor de ontmoeting met Paris Saint-Germain reisde FC Barcelona af naar Parijs om in het Parc des Princes een beter resultaat neer te zetten dan de magere 1-0 overwinning op APOEL Nicosia.De grootste verrassing in de ontmoeting tussen beide ploegen was het ontbreken van Zlatan Ibrahimović, die wegens een hielblessure de wedstrijd verstek moest laten gaan. Barça trad met een sterk elftal aan, maar in de openingsfase was het PSG dat het heft in handen nam. Dat werd nog in de openingsfase beloond met het eerste doelpunt van de avond, toen David Luiz een vrije trap wist aan te nemen en perfect binnenschoot: 1-0! Het eerste tegendoelpunt voor Barça van het seizoen. De zucht die door Can Barça ging, was nog maar nét weggestorven, toen Barça al een antwoord leverde in een flitsende, schitterende aanval via Leo Messi, Neymar en Andrés Iniesta, met Messi als eindstation, die de bal prachtig binnenschoot: 1-1.

Hierna eiste Barça de controle op en domineerde de wedstrijd met balbezit en dreiging. PSG kwam amper van de eigen helft af en het was zoeken naar een gat in de Franse verdediging. Neymar en Messi leken op dreef met individuele acties, en een lobje van de Argentijn bereikte zijn Braziliaanse collega wel, maar het schot op doel ging net over.
Nog voor het half uur kreeg Paris Saint-Germain een corner toegewezen en bewees wederom het gevaar vooral via dode spelmomenten te brengen, want de bal bereikte Verratti, die onberispelijk Ter Stegen klopte. Weer een achterstand voor Barça!Een antwoord hadden de blaugranas niet. Hier en daar volgden wat speldenprikjes, maar juist PSG groeide steeds meer in de wedstrijd. Op slag van rust kreeg Messi nog een vrije trap op een mooie plek, maar zijn inzet ging nét over het doel. Met een onveranderde stand op het bord gingen beide teams de kleedkamer in.

Na rust moest Barça volop aan de bak om de achterstand om te buigen, maar de thuisploeg gaf daar niet of nauwelijks ruimte voor. De Franse ploeg zette volop druk en Barça kon dit aanvallende geweld niet doorbreken. Dit resulteerde niet onverdiend in een uitbreiding van de Franse voorsprong: Matuidi schoot de bal overtuigend binnen na een vlotte aanval die de blaugrana defensie uit elkaar speelde: 3-1. Maar nog geen minuut later volgde de aansluitingstreffer! De voorzet vloog over Messi heen, maar Neymar controleerde en legde de bal beheerst in de hoek: 3-2. Maar PSG legde zich hier niet rustig bij neer. Gevaar bleef uit Franse hoek komen, terwijl Barça zocht naar de gelijkmaker. Verse kracht kwam in de vorm van Munir El Haddadi en daarna Xavi Hernández, die daarmee een nieuw record vestigde: Champions League wedstrijd nummer 143, waarmee het record van Raúl González officieel verbroken is.
Even later mocht Xavi aanleggen voor een vrije trap, maar deze werd geblokt; Iniesta kreeg de rebound tevens niet tussen de doelpalen. De tijd tikte weg, Barça bleef de weg van de combinatie bewandelen, maar echt gevaar leverde het niet op. Even was Jordi Alba heel dichtbij, toen zijn inzet al bijna geteld werd, maar een prachtige sliding van een PSG-verdediger voorkwam dit. Munir kwam tweemaal heel dicht bij de gelijkmaker met twee venijnige schoten, maar waar de een naast richt, raakte de andere de paal snoeihard. PSG liet ook nog van zich horen met meerdere stoten die zomaar in goals hadden kunnen resulteren. De laatste pogingen van Barça kwamen daarna te laat en hiermee heeft Barça de eerste nederlaag van het nieuwe seizoen geboekt.

Opstelling Paris Saint-Germain: Sirigu, Van der Wiel, David Luiz, Marquinhos, Maxwell, Verratti (71’ Cabaye), Motta, Matuidi, Pastore (86’ Chantôme), Lucas (91’ Bahebeck) en Cavani.

Opstelling FC Barcelona: Ter Stegen, Alves (83’ Sandro), Mascherano, Mathieu, Jordi Alba, Rakitić (69’ Xavi), Busquets, Iniesta, Pedro (62’ Munir), Messi en Neymar.

Gerelateerd nieuws