Nieuws April 2015

PSG - FC Barcelona 1-3

FC Barcelona heeft een goede prestatie geleverd op het Parc des Princes in Parijs, want de eerste ontmoeting in het tweeluik waarin men strijdt om een plek in de halve finales van de UEFA Champions League wist het met 1-3 te winnen van PSG. Hierdoor kan Barcelona met een geweldige uitgangspositie toewerken naar de return, die aankomende woensdag zal plaatsvinden. In Parijs stal Luis Suárez de show, want  hij was de man van de wedstrijd met twee prachtige wereldgoals. Het enige minpuntje van de gehele avond was het uitvallen van Andrés Iniesta, die ogenschijnlijk met een rugblessure uitviel.

In de openingsfase was het al duidelijk waar deze wedstrijd tot toe zou leiden. Barcelona nam direct het heft in handen en op een mispeer van Pastore na wist PSG geen gevaar te stichten in de beginfase. Barça domineerde in balbezit en liet de bol vlotjes rondgaan, en Lionel Messi zorgde voor het eerste gevaar in de wedstrijd door een schot vanaf buiten de zestien prachtig op de paal te krullen. Dit was na een klein kwartiertje, maar drie minuten later werd het toch 0-1. Sergio Busquets veroverde de bal op het middenveld en gaf de bal aan Lionel Messi, die van een enorme vrijheid kon genieten. Hij dribbelde gemakkelijk richting het doel en gaf de bal precies op tijd af op Neymar, die 1 op 1 met de doelman de bal rustig langs Sirigu schoof.

PSG had echter ook een flinke domper te verwerken, want slechts kort na de goal van Neymar moest Thiago Silva, de aanvoerder, geblesseerd afhaken. Hij werd vervangen door de ook nog licht geblesseerde David Luiz, die de droevigste avond van zijn leven zou beleven. Barça had de wedstrijd volledig in handen, maar PSG probeerde soms via counters iets te doen. Lavezzi legde de bal eenmaal in het midden af op Cavani, maar de falende Urguayaan wist de grootste kansen te verkwisten. Barcelona ging dus rusten met een zeer goed gevoel, want het domineerde de gehele wedstrijd zonder echt een kansenfestijn te verzorgen. Na rust ging het de eerste minuten precies zo door, maar erna drukte PSG warempel even door.

Onder aanvoering van Javier Pastore, de enige man van PSG die wel wist uit te blinken, zette PSG veel hoger druk in de tweede helft. Hierdoor begonnen ze echt wat meer aan te vallen, onder meer via twee afstandsschoten, maar Marc-André Ter Stegen trad steeds op een goede wijze op. Barcelona moest het tien minuten na rust ook nog stellen zonder Andrés Iniesta, en leek de controle eventjes te verliezen. De wedstrijd leek redelijk saai te gaan worden, maar toen was door Luis Suárez. De Uruguayaan kwam tot dusver weinig in het stuk voor, maar hij kreeg heel het Parc des Princes stil met een geniale actie. Aan de rechterhoek van de zestien nam hij de bal aan, en toen speelde hij op weergaloze wijze David Luiz door de benen. Erna speelde hij nog twee verdedigers zoek met zijn kenmerkende kapbewegingen, en hij schoot de bal hard de korte hoek in. Dit momentje van genialiteit maakte de wedstrijd twintig minuten voor tijd niet langer spannend.

Toen was het volledig gedaan met de aanvallende intenties van PSG, en waren ze volledig ontnomen van enige inspiratie. PSG schoot nog eenmaal verrassend via Cavani, maar erna was het gedaan. Opnieuw kreeg Luis Suárez de bal en hij vond David Luiz op zijn weg. Die werd opnieuw door de benen gespeeld, en volledig vernederd. Suárez was doorgebroken en besloot vervolgens de bal keihard de kruising in te schieten. De spits kon er ook voor kiezen rustig de 0-3 tegen de touwen te werken, maar tien minuten voor tijd koos hij ervoor om zijn honger naar glorie te stillen met een werelddoelpunt. Barcelona had door deze perfecte uitgangspositie niets meer om voor te voetballen, al had het 8 minuten voor tijd nog een kleine tik te verwerken. Mathieu, die inviel, schoot de bal ongelukkig achter zijn eigen doelman waardoor het 1-3 stond. Hierna was er weinig dreiging meer, en Barcelona verzekerde zich van de 1-3 zege.

Door deze goal is de terugwedstrijd niet meer van een groot belang, en kan Barcelona rustig toewerken naar de wedstrijd tegen Valencia die komend weekend op zaterdag zal plaats vinden. Dit resultaat kan als geweldig gezien worden, en wat vonden jullie ervan? Speelde Barcelona een goede wedstrijd of lag het vooral aan de zwaktes van PSG?

Opstelling Barça: Ter Stegen, Alba, Piqué, Mascherano, Montoya ('80 Adriano), Busquets, Rakitic ('74 Mathieu), Iniesta (55' Xavi), Messi, Neymar, Suárez.