Nieuws November 2011

Puyol: “Het duel tegen Milan willen we allemaal spelen”

De centrale verdediger van Barça speelde uitstekend tegen Zaragoza afgelopen zaterdag in Camp Nou. Niet alleen scoorde hij de derde van de vier blaugrana goals (53e minuut), maar eveneens speelde hij de volle negentig minuten, waarmee hij aangaf dat hij zich aan het verbeteren is na het blessureleed van de afgelopen maanden. Nu concentreert de aanvoerder van de blaugranas zich op de uitwedstrijd in de Champions League tegen Milan, aanstaande woensdag. Voor Puyol wordt deze wedstrijd gespeeld door “twee van de beste teams in Europa.”

In een interview in het programma El Marcador, uitgezonden op Barça TV, liet Puyol weten dat de wedstrijd tegen de Italiaanse ploeg “de wedstrijd is waarin we allemaal willen spelen… Ik heb altijd al een zwak gehad voor Milan. Het is een belangrijke wedstrijd en we hopen dat alles goed zal verlopen.” Hij benadrukte dat Barça naar San Siro zal gaan “met heel veel enthousiasme en het oog op het spelen van ons eigen voetbal om op zoek te gaan naar een goed resultaat.” Tegelijkertijd waarschuwde hij echter dat de tegenstander van woensdag “veel spelers heeft die het verschil kunnen maken.” Barça zal hard moeten werken om te winnen.

Sinds de wedstrijd in Camp Nou tegen Racing Santander in januari van dit jaar is Puyol voortdurend geplaagd met blessures. Het meest gevoelige moment was echter de operatie die hij in juni moest ondergaan om de peesproblemen in zijn linkerknie te boven te komen. In het interview vertelde de verdediger dat het prima gaat met zijn knie en dat alle ongemakken die hij heeft moeten doorstaan na de operatie ergens anders aan lagen. “De operatie is al lang en breed vergeten. Het heeft lang geduurd en het is zwaar geweest, maar als ik nu wedstrijden speel, voel ik geen ongemakken. Wegens de blessure verloor ik alle kracht in mijn been, waardoor het onmogelijk was om door te spelen. De knieblessure is helemaal niet teruggekomen, maar naderhand had ik last van andere kleine problemen, omdat ik na acht maanden uit de roulatie te hebben gelegen niet meer fit was, en dat op mijn leeftijd…”

Puyol benadrukte echter dat hij zich heel goed voelde tegen Zaragoza en dat hij zich nog steeds elke dag beter voelt. Tegen het einde van de wedstrijd was hij wel een beetje moe, maar dat schreef hij toe aan de lange trip naar Costa Rica die hij met het Spaanse elftal had gemaakt. “Het zijn lange reizen, en dat merken we allemaal. We hebben er allemaal last van als we van deze lange trips met onze internationale teams terugkomen. We zijn veel dagen weg, het reizen neemt veel tijd in beslag en we komen dan wat moe terug. Veel dagen ben je niet met de ploeggenoten van je club, en dan heb je slechts een of twee dagen om je voor te bereiden op de clubwedstrijden. Maar tegelijkertijd weten we allemaal dat we het ons niet kunnen veroorloven om ook maar één punt te morsen.”

Aanstaande woensdag wordt het team van Pep Guardiola herenigd met voormalig Barça-speler Zlatan Ibrahimović in de wedstrijd tegen Milan. Puyol liet weten op goede voet te staan met Zlatan en is in de veronderstelling dat Zlatan geen enkele klachten zou kunnen hebben over zijn tijd bij de Catalaanse club. “Zlatan zal heel erg gemotiveerd het duel tegen Barça ingaan, maar wie doet dat niet? Er staat veel op het spel en hij zal alles geven. Hoe dan ook, ik denk niet dat hij meer gemotiveerd kan zijn dan wij zijn.”