Nieuws April 2012

Puyol: “We gaan op zoek naar een snelle goal”

FC Barcelona moet, als het de halve finale van de Champions League wil bereiken, dinsdag in Camp Nou AC Milan verslaan. “De wedstrijd tegen AC Milan is een finale. We moeten winnen, want een gelijkspel is niet voldoende; op 0-0 na,” aldus Carles Puyol die maandagavond na de training de pers te woord stond.

De aanvoerder is ervan overtuigd dat de Barça-fans het team steunen: “Ik weet zeker dat Camp Nou vol zal zijn en dat de fans achter ons staan; van de eerste tot de laatste minuut. Ze zijn er altijd voor ons en dinsdag wordt daarop geen uitzondering.”

“Het is altijd belangrijk om geen tegendoelpunt te hoeven incasseren; vooral als je thuis speelt. Iedereen weet hoe waardevol een uitdoelpunt is. Daarom moeten we heel geconcentreerd verdedigen.” Het doel van het team in de return in de kwartfinale van de Champions League is uiteraard niet alleen een tegengoal voorkomen. “Zoals altijd willen we de wedstrijd op onze wijze spelen, de bal snel rond laten gaan en zo snel mogelijk een doelpunt scoren. Het zal niet eenvoudig zijn, maar we weten maar één manier en dat is om het veld op te gaan en aan te vallen. We willen de wedstrijd winnen en dat gaan we doen.”

I Rossoneri gaan zullen zonder Mark van Bommel Camp Nou betreden. Van Bommel deed vorige week ook in de eerste kwartfinale tegen zijn oude club niet mee; destijds omdat hij geschorst was. Nu heeft hij teveel last van een rugblessure om mee te gaan naar Spanje, meldt persbureau ANP.

Over AC Milan is Puyol helder: “Dit is gewoon de tegenstander, geen voor- of nadelen ook al hebben we eerder dit seizoen al drie keer tegen elkaar gevoetbald. Het is één van de beste ploegen van Europa met geweldige spelers. Het wordt een geweldige wedstrijd en iedereen wil spelen. Je moet er gewoon van genieten. We willen goed verdedigen en aanvallen. Dat moet ook als je door wilt.”

Puyol weet uit ervaring dat Ibrahimović, die in het verleden bij Barça onder contract stond, de man is om in de gaten te houden. “Een van de beste aanvallers van de wereld. Maar verdedigen doen wij met z'n allen. We moeten als team proberen hem uit ons zestienmetergebied te houden.”

“Dit is voor ons de belangrijkste wedstrijd van het seizoen. Als je verder wilt in de Champions league, moet je winnen. We mogen geen fout maken. Een returnwedstrijd na een 0-0 is altijd lastig. We willen al vroeg in de wedstrijd scoren en dan op zoek gaan naar meer doelpunten, want met een 1-0 voorsprong hebben we het altijd zwaar. We moeten dus aanvallen maar we moeten natuurlijk wel voorzichtig zijn.”