Nieuws Maart 2012

R. Mallorca - Barça 0-2

Zaterdagavond stond de uitwedstrijd tegen Real Mallorca op het programma. Barça moest winnen om het gat met Real, wat nog maar zes punten is, niet groter te laten worden. De ploeg van Guardiola slaagde hierin in, want de wedstrijd werd met 0-2 gewonnen.

In het begin van de wedstrijd begon Real Mallorca heel fanatiek aan de wedstrijd en Barça kwam niet echt aan de bal. Hierdoor kregen de eilandbewoners een paar goede kansen om op voorsprong te komen. Maar de bal ging er gelukkig niet in. Als Barça al tot aanvallen kwam, dan stuitte het op een verdediging van het hele elftal. Hierdoor was het lastig om een gaatje te vinden. Na bijna een half uur spelen, mocht Messi een vrije trap nemen. De afstand was dusdanig dat een schot op doel geen optie was. Uit deze vrije trap werd de bal van dichtbij binnen gekopt door Alexis. Na de herhaling was goed te zien dat Alexis de bal nog raakte met zijn hoofd, ondanks dat gaf de scheidsrechter het doelpunt toch aan Messi. Dit omstreden moment betekende wel de 0-1 voorsprong van Barça. Door de voorsprong veranderde het speelbeeld, want Barça had meer balbezit en kreeg ook een aantal kansen, waarbij Alexis de grootste kans kreeg. Hij schoot van een behoorlijke afstand hard op het doel, maar zijn schot belande op de onderkant van de lat en stuitte het veld weer in. Hierdoor werd de rust behaald met een 0-1 stand.

De tweede helft begon heel rustig met voor beide ploegen een uitgelezen kans. Zo schoot Messi op de paal en namens Mallorca kopte Hemed in de handen van Valdés. Kort na deze kansen kreeg Thiago zijn tweede gele kaart. In de eerste helft had hij een harde overtreding gemaakt en had hiervoor geel ontvangen en zijn tweede gele kaart kreeg hij voor hands. Maar uit de herhaling bleek dat de scheidsrechter er naast zat, want Thiago raakte de bal met zijn schouder.
Door de rode kaart van Thiago en de magere voorsprong van Barça rook Mallorca de kans om weer gelijk te maken. Hemed, kreeg daar toe een paar kansen, maar scoorde niet. Aan de andere kant wist Barça wel het net te vinden. Vanaf de rand van het strafschopgebied schoot Messi hard op het doel, maar hij raakte wederom de paal. Hierdoor kwam de bal wederom het veld in, gelukkig reageerde Piqué attent en hij wist de rebound binnen te schieten. Met de 0-2 was ook gelijk de beslissing gevallen. Want ondanks dat Barça met 10 man speelde, wist Real Mallorca verder geen voordeel te behalen uit de man meer situatie. Hierdoor werd de eindstand ook 0-2 en kan Barça zich gaan voorbereiden op de wedstrijd tegen AC Milan.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Puyol, Mascherano, Piqué, Thiago, Busquets, Fàbregas (60’ Montoya), Iniesta, Alexis (83’ Tello), Messi en Pedro (68’ Keita)