Nieuws Februari 2014

R. Sociedad – Barça 1-1

FC Barcelona speelde woensdagavond de return in de halve finale van de Copa del Rey. De Catalaanse ploeg wist de wedstrijd in het uitverkochte Anoeta-stadion niet te winnen. Er werd namelijk met 1-1 gelijk gespeeld, maar door de overwinning van vorige week, mag de Catalaanse club op 19 april aantreden tegen Real Madrid voor de finale van de Copa del Rey.

Vanaf de eerste minuut ging het spel over en weer in een hoog tempo. Toch is FC Barcelona niet zo overheersend als een week geleden in Camp Nou. Hierdoor waren de eerste kleine kansen voor Real Sociedad. De Catalanen kwamen goed weg toen Seferovic onterecht werd afgefloten voor buitenspel. Dit was wel het signaal voor de spelers van FC Barcelona om beter te gaan spelen en op die manier ontstond er een mooie wedstrijd.

Toch moest er een half uur gewacht worden op het eerste doelpunt. Een uittrap van Pinto kon niet gecontroleerd worden door een verdediger van Sociedad en hij gaf hiermee de bal onbedoeld aan Messi. De kleine snelle aanvaller dribbelde vanaf de middellijn tot aan het doel en ronde doeltreffend af. Deze 0-1 gaf de Catalaanse ploeg rust, waardoor ze nog beter gingen spelen en zelfs het tikkie takka spelletje werd weer zichtbaar. Hierdoor kregen Alves en Pedro nog de kans om de score verder te vergroten, maar dat lukte niet doordat de keeper telkens goed op zijn plaats stond. Hierdoor bleef de stand 0-1 tot aan de rust.

Na rust was er niets aan het speelbeeld veranderd, beide ploegen speelde om doelpunten te maken. Barça deed dat combinerend en Sociedad kwam er een paar keer gevaarlijk uit via counters. Op een schot van Vela had zelfs Pinto geen antwoord meer, maar werd hij gered door de lat. Mede hierdoor bleef het lang 0-1, waardoor de Baskische ploeg, na de 2-0 van vorige week, vier keer moest scoren.

Tegen het einde van de wedstrijd was het zeker dat Barça naar de finale ging en daardoor kreeg Sociedad te kans om te scoren. Vlak tijd gaf Castro een goede voorzet vanaf de linkerkant en die werd loeihard ingeschoten door Griezmann. Hiermee werd de eindstand bepaald op 1-1 en mag FC Barcelona zich gaan opmaken voor de finale tegen Real Madrid op 19 april 2014.

Opstelling FC Barcelona:
Pinto, Alves, Piqué, Mascherano, Alba, Busquets (89’ Bartra), Xavi (65’ Song) , Iniesta; Pedro (76’ Alexis), Messi en Cesc.