Nieuws September 2009

Racing - Barça 1-4

Barça heeft dinsdagavond bij Racing een klinkende overwinning behaald. Gelijk aan de wedstrijd tegen Atlético Madrid van afgelopen weekend speelde zich alles in de eerste helft af. Racing werd snel vastgezet en Barça creërde zich een enorm veldoverwicht dat zich uitbetaalde in een 0-3 ruststand.

Grote man was opnieuw Lionel Messi. De kleine vlo lijkt niet meer te stoppen. De Racing verdedigers werden alle kanten opgestuurd en Messi stond bij drie van de vier doelpunten centraal. Prachtig waren zijn twee doelpunten, waarmee hij nu al op vijf treffers staat.

Coach Guardiola begon opnieuw met Messi, Ibrahimovic en Henry in de aanval. Ook het middenveld met Keita, Xavi en Busquets bleef onveranderd. Alleen achterin namen Puyol en Abidal de plekken van Chygrynskiy en Maxwell in. De mensen in het gezellig volgepakte stadion ‘el Sardinero’ hadden zich een andere avond voorgesteld. Binnen de kortste keren was waarneembaar dat het niveau verschil tussen Racing en Barça op dit moment enorm is. De blaugranas plaatsten de bal constant tussen de linies en Messi en Ibrahimovic konden zich naar hartelust uitleven in de zestien.

De 0-1 was een kwestie van tijd. Hij kwam via het hoofd van Ibra, die in minuut 20 een voorzet van Messi bij de tweede paal binnenwerkte. Het vierde doelpunt in vier wedstrijden voor Zlatan, waarmee hij definitief bewijst een degelijke aankoop te zijn. In dezelfde minuut kon Ibra de wedstrijd zelfs meteen beslissen, maar hij mikte de bal op de paal.

De achterstand van Racing deed weinig aan het spel veranderen. Er was maar een ploeg die speelde, en scoorde. Messi mocht na een combinatie met Xavi in de 23e minuut vlak voor de zestien twee tegenstanders op het verkeerde been zetten en de bal prachtig geplaatst in de verre linkerhoek plaatsen.

Nog geen twee minuten later lag nummer drie binnen. Uit een hoekschop behield Ibrahimovic het overzicht en legde de bal met een schitterend hakje terug op de compleet vrijstaande Piqué die doelman Toño passeerde. In vijf minuten tijd was de wedstrijd gespeeld en waren de fans een illusie armer. Zelden moet het publiek in Santander zo blij zijn geweest dat de galavoorstelling van de tegenstander bij rust slechts een 0-3 score achterliet.

Na rust mocht Ibrahimovic al snel inrukken voor Pedro. Het spelbeeld veranderde echter niet. Barça speelde met haar tegenstander en had volledige controle. Vlak voor ook Messi werd gewisseld kreeg hij het nog even op de stuipen en dribbelde vanaf links kenmerkend de zestien in, waarna hij de bal met veel gevoel de linkerbovenhoek in draaide.

Na de 0-4 was de rest van de avond een formaliteit. Racing mocht via Serrano de eer nog redden. Enige vermeldingswaardige was de rentree van Márquez na een lange revalidatie. Hij viel in voor Piqué en maakte een goede indruk.

Klik hier voor de samenvatting

Opst: Valdés, Alves, Puyol, Piqué (56. Márquez), Abidal; Xavi, Keita, Busquets; Messi (64 Iniesta), Ibrahimovic (53. Pedro), Henry