Nieuws September 2019

Rafinha op huurbasis naar Celta

FC Barcelona en Rafinha hebben overeenstemming bereikt over de verlenging van het contract van de speler tot het einde van het seizoen 2020/21.

Bovendien hebben Barça en Celta Vigo een overeenkomst gesloten, terwijl Rafinha in het seizoen 2019/20 op huurbasis naar Celta zal gaan. Celta neemt dus het salaris van Rafinha plus potentiële add-ons van maximaal € 1,5 miljoen over.

FC Barcelona wil Rafinha publiekelijk bedanken voor zijn inzet en toewijding, en wenst hem veel succes toe.

91 optredens met Barça

Rafinha arriveerde op 13-jarige leeftijd bij FC Barcelona. Na de hoofdrol te hebben gespeeld met het U19-team, gaf Luis Enrique hem de kans om in het seizoen 2010/11 te debuteren met FC Barcelona B, op dat moment in de Tweede Klasse. Rafinha debuteerde ook met het eerste team dat seizoen, op 9 november 2011, in opdracht van Pep Guardiola. Een seizoen later zou Rafinha een steunpilaar van het reserveteam worden.

Na een paar jaar bij Barça B, waaronder verschillende optredens bij het eerste team, speelde Rafinha in het seizoen 2013/14 op huurbasis bij Celta. Hij werd een gevestigd lid van Barça's eerste team bij de aankomst van Luis Enrique - die Rafinha in Celta leidde - in de zomer van 2014.

Rafinha was een hoofdrolspeler tijdens de drie seizoenen van Luis Enrique als manager, ondanks een ernstig letsel bij Roma dat hem meer dan 200 dagen van het einde van 2015 tot begin 2016 aan de kant zou houden. Toen, in april 2017, leed Rafinha een blessure in Granada die hem nog een aantal maanden buiten spel zou zetten.

In januari 2018, nadat hij van die blessure was hersteld, ging Rafinha voor de tweede helft van dat seizoen op huurbasis naar Inter Milan, waarna hij terugkeerde naar Barça voor het seizoen 2018/19 onder Ernesto Valverde. Dat seizoen speelde hij negen wedstrijden en scoorde een doelpunt voordat hij werd getroffen door een nieuwe ernstige blessure in een competitiewedstrijd bij Atlético Madrid.

11 titels met Barça

Rafinha heeft Barça geholpen aan 11 titels tijdens zijn tijd bij de club: 1x UEFA Champions League, 3x La Liga, 3x Copa del Rey, 1x UEFA Super Cup, 2x Spanish Super Cup en 1x FIFA Club World Cup. Bovendien scoorde Rafinha 12 doelpunten in 91 wedstrijden met het eerste team van Barça.

Foto: www.fcbarcelona.com