Nieuws Juli 2012

Raja Club – Barça 0-8

Zaterdagavond stond voor FC Barcelona de tweede oefenwedstrijd op het programma in Tanger. Eerder op de dag bij aankomst van FC Barcelona stonden in Marokko stonden veel mensen op de ploeg van Vilanova te wachten. De meeste aandacht van de mensen ging uit naar Messi, maar ook Afellay werd door zijn Marokkaanse achtergrond als een held onthaald.

’s Avonds tijdens de wedstrijd waren het ook deze twee spelers samen Alexis de hoofdrol spelers van de Barça show die opgevoerd werd aan het publiek. Na ruim 10 minuten spelen was het al raak. Na een aanval die over diverse schijven ging, was het uiteindelijk Alexis die met een hakje een één-tweetje aanging met Alves. Toen de Chileen de bal weer terug kreeg, kon hij de bal makkelijk binnen schuiven.

Na de 1-0 zette de Marokkanen aan voor de gelijkmaker, maar de verdedigers van Barça hielden de deur gesloten. In het laatste kwartier van de eerste helft sloeg Barça weer toe. De 20.000 toeschouwers in het stadion, zagen hoe Barça vier keer wist te scoren in het laatste deel van de eerste helft. Eerst zette Afellay, met een prachtige steekpass, Messi alleen voor de keeper. De Argentijnse aanvaller wist wel raad met de kans en schoot de bal hoog in het doel. Dit betekende voor de aanvoerder, zijn eerste doelpunt van dit nieuwe seizoen. Bij de 0-3 ging ook er ook een één-tweetje aan vooraf tussen Messi en Alexis, waarna Messi de bal laag langs de keeper schoot.

Bij de 0-4 werd Afellay alleen voor de keeper gezet door Messi, alleen zijn bal werd gekeerd door de keeper, maar deze had hem niet klem vast. Hierdoor kon Alexis zijn tweede doelpunt van de avond binnen schieten. Op slag van rust mocht Messi zijn hattrick vol maken van Alexis. De Chileense aanvaller was niet zelf zuchtig en legde de bal, op vijf meter van het doel, af op de inlopende Argentijn. De 0-5 was dan ook de rust stand.

In de tweede helft begon Vilanova gewoon met dezelfde spelers als voor rust, dus ook Messi stond nog op het veld. Dit in tegenstelling in de wedstrijd tegen HSV waarin hij tijdens de rust een groot deel van zijn elftal wisselde. Het was de Argentijn die weer kansen kreeg, maar eerst lobde hij de bal op de lat en bij de tweede kans was de lob niet goed, waardoor de keeper hem kon vangen. Na een klein uur spelen was het dan toch weer raakt. Alexis werd in het strafschop gebied gevloerd en de toegewezen penalty werd door Alves benut. De verdediger schoot de bal hoog in het doel en hierdoor had de keeper geen kans.

Halverwege de tweede helft ging Vilanova toch diverse spelers wisselen en tijdens 3 wissel beurten heeft hij zijn hele team vervangen, behalve Pinto. Het nieuwe team bestond uit allemaal Barça B spelers en ook zij kregen nog een aantal kansen. Toch duurde het tot het eind van de wedstrijd dat er nog een keer gescoord werd. Sergi Gomez schoot de bal van heel ver knap binnen, nadat een vrije trap was genomen met het afleggen op hem. Vlak voor het eind signaal werd Deulofeu nog goed weggestuurd op rechts en hij schoot de 0-8 knap binnen. Het doelpunt van de Barça B aanvaller betekende tevens de eindstand van de wedstrijd.

Na afloop was toch wel de conclusie dat enkele spelers van Barça al erg goed in vorm zijn en dat de Barça B spelers ook een hoog niveau hebben en moeiteloos mee kunnen draaien in het eerste elftal. De volgende wedstrijd is zaterdag 4 augustus tegen Paris Saint-Germain en gezien de aankopen van de Franse club, wordt dit een echt serieuze test voor de ploeg van Vilanova.

Opstelling FC Barcelona:
Pinto; Dani Alves (69’ Balliu), Bartra (69’ Lombán), Mascherano (69’ Sergi Gómez), Adriano (63’ Planas); Jonathan dos Santos (63’ Espinosa), Sergi Roberto (69’ Patric), Rafinha (63’ Gustavo); Alexis (63’ Kiko Femenía), Messi (63’ Deulofeu) en Afellay (69’ Lobato).