Nieuws Oktober 2010

Ramallets en Valdés: een ontmoeting tussen twee helden

Víctor Valdés is een historisch figuur bij Barcelona als de enige keeper die twee Europese Cups heeft gewonnen. Hij lijkt er klaar voor om binnenkort het record van Ramallets, 288 competitieduels, te breken.

Antoni Ramallets en Víctor Valdés kwamen samen voor een artikel voor de oktobereditie van REVISTA BARÇA om van gedachten te wisselen. De keepers van de teams van de Vijf en Zes Cups over het verleden, heden en de toekomst tussen de doelpalen in Camp Nou.
Valdés maakte achter jaar geleden zijn debuut onder Louis van Gaal in een wedstrijd tegen Atletico Madrid. Afgelopen seizoen ging hij over het record van Salvador Sadurní heen (247 wedstrijden) en binnenkort zal hij ook Antoni Ramallets (288) voorbijgaan. Ramallets: “Records zijn er om gebroken te worden en ik zal blij zijn als iemand als Víctor het record van me overneemt.”

Valdés kreeg zijn eerste kans van Van Gaal. Rijkaard bezorgde hem een vaste plaats in het team en inmiddels is Valdés uitgegroeid tot een speler met een sleutelrol in de succesvolle recordbrekingen van Guardiola. Hij heeft drie Zamora trofeeën gewonnen en Ramallets gelooft dat “zij die geloofden in Víctor hebben gelijk gekregen. Hij had gewoon wedstrijden nodig om de vertrouwde en veilige handen te worden die hij nu is. Ik kon zien dat hij een keeper voor Barça zou worden aan hoe hij omging met fouten die hij maakte. Zijn talent om bovenop zijn fouten te komen is erg belangrijk en misschien wel zijn voornaamste kracht.”

Na acht jaar het doel van Barça te hebben verdedigd, heeft Valdés zich ontwikkeld tot een veilige keuze voor Guardiola. Zijn karakter, positionering, talent, alertheid en reflexen hebben ervoor gezorgd dat hij een van de eerste namen op de teamlijst is, maar hij begrijpt maar al te goed dat hij zichzelf nog steeds moet verbeteren. Hij weet precies wie de mogelijke maestro’s zijn die hij moet evenaren: “Zubi, Ramallets en Sadurní zijn de historische referentiepunten voor elke Barça keeper. Zij hebben vele jaren de clubkleuren verdedigd en ik heb groot respect voor hen.”

Hoewel hij hem nooit daadwerkelijk heeft zien spelen, heeft Valdés een speciaal respect voor Antoni Ramallets. “De keren dat ik hem heb ontmoet, heeft hij me telkens gezegd dat hij vertrouwen in mij als doelman heeft. Al vanaf het begin steunt hij mij en dat is een luxe voor mij waar ik heel blij mee ben.”

Victor Valdés is een betrouwbare beveiliging tussen de doelpalen: in de laatste paar seizoenen hebben meerdere van zijn reddingen wedstrijden gered. Ook zijn gemiddelde van 0,85 doorgelaten goals in 279 wedstrijden liegt er niet om: hij deed het beter dan Ramallets, die na 288 wedstrijden op een gemiddelde kwam van 1,24 goals.