Nieuws April 2012

Reacties op Peps afscheid

Tientallen reacties van voetballers en fans werden de wijde wereld in gestuurd nadat Pep Guardiola en FC Barcelona officieel bekendmaakten dat de succesvolle coach aan het eind van dit seizoen de Club zal verlaten.

De spelers van FC Barcelona waren aanwezig bij de persconferentie van vrijdagmiddag. Lionel Messi was de grote afwezige, en enige tijd na de bekendmaking liet hij op zijn Facebook-pagina weten waarom: “Ik wil Pep vanuit de grond van mijn hart bedanken voor alles wat hij mij gegeven heeft is mijn persoonlijke en mijn professionele carrière. Ik ben erg geëmotioneerd en daarom wilde ik liever niet aanwezig zijn op de persconferentie, weg van de pers, juist omdat ik weet dat zij zoeken naar de gezichten van de spelers en de pijn in hun ogen, en dat is iets dat ik niet wil laten zien.”

Iniesta schreef op zijn Facebook-pagina: “Vandaag bracht de coach ons het nieuws en ik wil hem en zijn team alleen maar bedanken voor de afgelopen jaren. Maar we mogen niet vergeten dat het seizoen nog steeds gaande is.”

Cesc Fàbregas schreef via Twitter: “Hoewel we slechts een jaar samen zijn geweest, voelt het als veel langer. Pep, mijn jeugdidool en mijn inspiratie als coach. Bedankt voor de tijd die we samen hebben doorgebracht, ik zal het voor altijd waarderen. Ik wens Tito al het beste met deze nieuwe kans die voetbal hem geboden heeft. Ik was met Tito toen ik nog jong was en naast dat hij een geweldig persoon is, is hij ook een goede coach.”

David Villa twitterde: “Bedankt, Pep, voor deze twee jaar samen en wat je Barça hebt gegeven buiten titels. En felicitaties aan Tito; niemand beter dan jij!”

Dani Alves: “Het is een trieste dag vanwege het besluit van Pep, iemand die ons altijd behandeld heeft als een zoon. We zijn terneergeslagen en we kunnen Pep nu alleen maar bedanken voor alles wat hij ons gegeven heeft, niet alleen met voetbal, maar ook op persoonlijk vlak.”

Puyol: “HEEL ERG BEDANKT VOOR ALLES, PEP! Je hebt ons de weg laten zien… Een hele dikke knuffel.”

Piqué: “Heel erg bedankt voor alles wat je ons gegeven hebt, Pep… Vier jaar vol met overwinningen, plezier en, boven alles, voetballessen.”

Tweet Cuenca: “Een Geweldig Persoon. Een Geweldige Coach.”

Tweet Pedro: “Bedankt, Pep, voor alles wat je de Club gegeven hebt.”

Thiago: “Je hebt het hoogst mogelijke bereikt in het voetbal en daar zul je voor altijd blijven! We zijn je eeuwig dankbaar. BEDANKT!”

Ook vanuit andere hoeken van de voetbalwereld stroomden reacties binnen. Zo liet Arsène Wenger weten verbaasd te zijn over het vertrek van Guardiola: “Het zou niet zo’n goed moment kunnen zijn om zo’n beslissing te maken na een teleurstelling. Ik heb begrepen dat Guardiola tijd nodig heeft om terug te kijken op de situatie, iets wat wel begrijpelijk is na een bepaalde tijd.”

David Beckham was ook meer dan lovend over de Catalaanse coach. “Ik hoorde vandaag dat Guardiola FC Barcelona verlaat. Hij is niet alleen een geweldige coach, hij is ook een gentleman. Ik zal nooit vergeten dat Guardiola één van de eerste mensen was die me belde na mijn achillesblessure. Hoewel ik een fan van Real Madrid ben, hield ik van de manier waarop het team van Pep speelde en hij heeft alle successen meer dan verdiend. Ik wens hem het beste.”

Joan Gaspart, ex-president van FC Barcelona, zei: “In meer dan 110 jaar geschiedenis is dit de eerste keer dat een coach vertrekt zonder dat de fans dat willen.”

Hristo Stoichkov (ex-Barça speler): “Ik ben verdrietig. Dit is een sombere dag. Een Barça-legende verlaat de Club, de laatste der Mohikanen van de era van Cruijff.”

Ruud Gullit twitterde: “We moeten Guardiola bedanken voor alle geweldige voetbaljaren die hij ons met FC Barcelona heeft gegeven. Ik neem mijn pet af voor hem.”

Jordi Pujol (voormalige Catalaanse president): “Barcelona is meer dan een Club, en Guardiola is ook meer dan een coach.”

Vicente Del Bosque (coach Spaanse nationale elftal): “Guardiola heeft gekozen wat hij denkt dat het beste is voor hem en voor Barça. Ik begrijp het en ik wens hem het beste.”