Nieuws Augustus 2011

Real Madrid - FC Barcelona: 2-2

In een waar spektakelstuk zijn FC Barcelona en Real Madrid begonnen aan de Supercup van Spanje. In het Bernabeu stadion in Madrid bleef het scorebord steken op een gelijkspel: 2-2.

Met een redelijk verrassende opstelling (Geen Piqué, Xavi en Pedro, maar wel Thiago en Alexis) begon Barça erg moeizaam aan het duel om de Spaanse Supercup. Real Madrid startte meteen met dreigen en bleek uiterst gevaarlijk. Valdés redde knap op een kopbal van Benzema en Barça kreeg geen enkele kans. Real was gretig en aan de zijde van de blaugrana’s leek de vakantie nog niet afgelopen te zijn. Messi kwam niet in het spel voor, maar kwam ook niet de bal opeisen zoals we van hem gewend zijn. Real profiteerde van het slaapvoetbal van Barça: na goed voorbereidend werk van Benzema wist Özil de 1-0 te maken. Het duurde lang voor dat Barça zich kon herpakken, maar er volgde een schitterend antwoord van Villa. Na een goede pass van Messi, kapte David Villa zijn tegenstander uit en krulde de bal fantastisch in de rechterkruising: 1-1. Barça begon steeds meer de regie over de wedstrijd te krijgen en Real Madrid bleek van slag. Zo erg zelfs, dat geklungel in de Madrileense verdediging keihard werd afgestraft door Lionel Messi. Hij schoof koelbloedig de 1-2 binnen, wat ook de ruststand bleef.

Na de thee probeerde Barça meteen weer te domineren. Dit lukte aardig, maar de wedstrijd werd na een tijdje toch overgenomen door Real Madrid. De Koninklijken kregen veel kansen, maar keer op keer was het Valdés, de aanvoerder, die Barça op de been hield. Guardiola voelde zich genoodzaakt te wisselen en zo vielen Piqué, Xavi en Pedro in aan de zijde van de Blaugrana’s. Uit een corner was het dan toch raak voor Real Madrid. Door beperkt zicht voor Valdés, kon Xabi Alonso de bal in de hoek schuiven. Beide ploegen hadden daarna nog een penalty kunnen krijgen: Valdés tikte Ronaldo overbodig aan en Pedro werd onderuit geschopt door Marcelo, maar de scheidsrechter wilde er niet aan geloven. Er volgden veel overtredingen, maar verdere doelpunten bleven uit.
En zo eindigde het spektakelstuk zonder winnaar. De twee uitdoelpunten kunnen een voordeel zijn voor FC Barcelona, maar de Supercopa is nog lang niet beslist…

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Mascherano, Abidal, Adriano (62’: Piqué), Thiago (58’: Xavi), Keita, Iniesta, Messi, Alexis en Villa (73’: Pedro).