Nieuws Januari 2021

Real Sociedad - Barça 1-1 (Barça w.n.s.)

Woensdagavond speelde Barça de halve finale in het toernooi van de Spaanse Supercup. Er moesten uiteindelijk strafschoppen aan te pas komen om een winnaar aan te wijzen. Uiteindelijk wisten de Catalanen de finale te bereiken

In het begin van het duel had het team van Ronald Koeman het meeste balbezit, maar de Basken hadden de gevaarlijkste kansen. Marc-André Ter Stegen moest een paar keer optreden. Nog binnen het half uur kreeg Barça via Martin Braithwaite 2 kansjes, maar het vizier van de Deen stond te hoog afgesteld. Hierna kregen de blaugranas wel de overhand, maar zonder echt grote kansen te creëren. Vijf minuten voor rust wist Frenkie de Jong de score te openen. De Nederlander wist op aangeven van Antoine Griezmann de bal binnen te koppen, wat een ruststand van 0-1 betekende.

Na rust kreeg Real Sociedad wel heel gemakkelijk een penalty. Doelpuntenmaker Frenkie kreeg de bal tegen de arm, waarna de scheidsrechter de bal op de stip legde. Mikel Oyarzabal schoot de bal onberispelijk binnen en zorgde zo voor een gelijke stand. Dit zorgde voor vuur in de wedstrijd, want een minuutje later leek Frenkie zelf ook een strafschop te kunnen krijgen, maar de Basken kregen een vrije trap voor een overtreding van de Nederlandse middenvelder. Beide ploegen gingen voor de winst, waardoor er aan beide kanten kansen kwamen. In het laatste kwartier van het duel werd het spel voorzichtiger en de kansen spaarzamer. In het restant van de officiële speeltijd werd er niet meer gescoord en restte ons een verlenging.

Ook in de verlenging hadden de Catalanen het meeste balbezit en kwamen er een aantal kansen. Met name in de tweede verlenging. Griezmann kreeg in de slotfase nog een vrije trap te nemen, maar deze kon nog worden gekeerd door keeper Alex Remiro, waarna Real Sociedad namens Oyarzabal een grote kans kreeg. Deze werd met de hak gekeerd door Miralem Pjanić. Niet veel later had Barça geluk toen de vrije trap van Adnan Januzaj tegen de paal terecht kwam. Ook in de verlenging werd er niet gescoord, wat leidde tot strafschoppen.

Bautista miste namens Real Sociedad. Frenkie miste namens de blaugranas. Ook Oyarzabal miste in deze serie. Dembélé was de eerste die de strafschop er in schoot. Wiljan José miste ook. Pjanic maakte hem, net als Menina namens de Basken. Griezmann miste. Januzaj maakte hem en uiteindelijk was het Riqui Puig die de beslissende strafschop maakte en Barça naar de finale van de Super Copa schoot.

Opstelling Barça: Ter Stegen, Alba, Lenglet, Araujo, Mingueza (114’ Junior Firpo), Frenkie de Jong, Busquets (91’ Riqui Puig), Pedri (91’ Pjanić), Dembélé, Griezmann, Braithwaite (78’ Trincão).

Foto: www.fcbarcelona.cat