Nieuws Januari 2013

Real Sociedad - Barça 3-2

In Anoeta in San Sebastian heeft Barça zijn eerste nederlaag van het seizoen 2012/13 geleden. Het aantrekkelijke en spannende duel eindigde in 3-2 voor Real Sociedad en werd pas in blessuretijd beslist. Real Sociedad heeft hiermee de ongeslagen status van de Blaugrana’s in de Primera División verbroken. FC Barcelona blijft met 55 punten uit 20 wedstrijden nog wel ruim koploper in de Primera División.

De Catalaanse ploeg begon geconcentreerd aan de wedstrijd, waarbij Real Sociedad goed tegenstand gaf. De Baskische thuisploeg kreeg de eerste kans, maar Valdés zag de bal naast gaan. Het antwoord van Barça liet niet lang op zich wachten, want in de aanval die volgde, wist ook Lionel Messi de bal naast het doel te schieten. Slechts twee minuten later tekende de Argentijnse superster voor een 0-1 tussenstand, door de bal beheerst de Baskische doelman te passeren. Messi scoorde hierdoor in tien wedstrijden op rij, wat een evenaring van het record betekent van Martin (1942/43) en Ronaldo (1996/97). De thuisploeg bleef druk zetten, waardoor beide ploegen kansen kregen. Zo belandde een vrije trap voor Real Sociedad naast en een schot van Pedro eindigde tegen de paal. Diezelfde Pedro wist halverwege de eerste helft, op aangeven van Dani Alves, de voorsprong voor Barça alsnog te verdubbelen naar 2-0. Mede door de eindeloze inzet van de thuisclub, bleef het een enerverende wedstrijd. Kort voor rust was de paal wederom spelbreker voor de Blaugrana’s, toen Messi de bal over de keeper heen speelde. Uit de aanval die hieruit volgde, wist Chory Castro de aansluitingstreffer voor de Basken te scoren. Dit betekende een 1-2 ruststand in het voordeel van FC Barcelona.

Real Sociedad begon sterk aan de tweede helft, waardoor Barça niet het beoogde spel kon maken. Dit leverde een spektakelstuk op. Na tien minuten in deze tweede helft liep Gerard Piqué tegen zijn tweede gele kaart op na een overtreding halverwege de eigen helft. Hierdoor kwam de Catalaanse club met tien man te staan. Om meer grip op de wedstrijd te krijgen, kwam Javier Mascherano in het veld voor Cesc Fàbregas. Toch was het de thuisclub die wist te scoren. Mascherano raakte de inzet van Chory Castro nog aan, waardoor Valdés kansloos was, wat tot een 2-2 tussenstand leidde. In het half uur wat restte, leek Real Sociedad het initiatief in de wedstrijd over te nemen en de man meer positie goed uit te spelen. Andrés Iniesta, die wederom een ijzersterke wedstrijd speelde, probeerde meer rust in de Catalaanse ploeg te houden, maar het spel bleef heen en weer gaan. Het duel leek op een gelijkspel af te stevenen, tot invaller Aggiretxe van Real Sociedad in blessuretijd de 3-2 voor de Baskische thuisclub kon binnenschieten.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Pique, Puyol, Alba, Xavi, Busquets, Fàbregas (59’ Mascherano), Pedro (89’Adriano), Messi en Iniesta.