Nieuws Juli 2012

Real Sociedad sleutel tot succes

De laatste drie keer dat FC Barcelona het Spaanse competitieseizoen startte met de openingswedstrijd tegen Real Sociedad, 1991/92, 1993/94 en 1997/98, eindigden deze seizoenen met de landstitel voor de Catalanen.

Dit maakte de club uit San Sebastian de geluksbrengende talisman voor FC Barcelona in de jaren 90. Bij de meest recente openingswedstrijd tegen Sociedad startte Barça, met Luis van Gaal op de bank, het seizoen 1997/98 met een 3-0 overwinning op de Basken. In Camp Nou scoorden twee Brazilianen, debutant Rivaldo twee maal en Giovanni wist ook eenmaal het doel te vinden. Dat seizoen werd de titel van la Liga met 78 punten gewonnen door FC Barcelona.

Vijf jaar eerder had een andere Braziliaan een belangrijk aandeel in de overwinning op Sociedad. Romário startte het seizoen1993/94 met een hattrick tegen de Basken. Dat seizoen werd de vierde landstitel van het Dream team van Barça pas op de laatste speeldag veilig gesteld door de beroemde gemiste penalty van Djukic van Deportivo.

De tweede landstitel van het Dream Team kwam ook tot stand na een 2-0 overwinning tegen Real Sociedad in Camp Nou. Dit keer werden de doelpunten niet door een Braziliaan gescoord, maar door Stoichkov en Koeman. Waar bij de vierde landstitel 58 punten nodig waren voor de landstitel, waren in het seizoen 1991/92 55 punten al voldoende en de winst van La Liga veilig te stellen.

Vijf andere seizoenstarts tegen Real Sociedad eindigden niet in een landstitel voor Barça. Dat betekent dat de Baskische ploeg voor de negende keer in Camp Nou het nieuwe voetbalseizoen aftrapt. Het goede nieuws is wel dat FC Barcelona ook die andere vijf keer de club uit San Sebastiaan vier keer versloeg en eenmaal gelijk speelde. In totaal scoorde Barça in die acht wedstrijden 23 doelpunten en kreeg het er slechts 2 tegen.